Prisijunkite
Prisijunkite
Elektroninės prekybos platformų modernizacija dažnai pristatoma kaip techninis atnaujinimas. Tačiau Kaune veikiančios įmonės pavyzdys atskleidžia kur kas gilesnį procesą – ji iš pagrindų pertvarko savo 13 metų veikiančią sistemą, pasitelkdama dirbtinį intelektą (DI) ne tik kaip priemonę, bet kaip neatsiejamą verslo dalį.
Dar visai neseniai DI idėjos IT komandose buvo sutinkamos atsargiai, o jo siūlomi sprendimai kėlė nuostabą. Tačiau šiandien daugelyje technologijų padalinių DI jau nebeatrodo kaip vien eksperimentas – jis tapo neatsiejama kasdienio darbo dalimi ir vis dažniau, nepastebimai, tampa tarsi nematomu komandos nariu.
E. prekyboje dirbtinio intelekto taikymas paprastai prasideda nuo akivaizdžių sprendimų: produktų rekomendacijų, automatizuotų el. laiškų ar klientų aptarnavimui skirtų išmaniųjų pokalbių robotų. Tačiau tikroji DI revoliucija prasideda tada, kai algoritmai pradeda „suprasti" ne tik klientų poreikius, bet ir verslo logiką. O didžiausias pokytis įvyksta tada, kai DI sprendimai nustoja stebinti savo rezultatais ir tampa kasdienybės dalimi.
„Pastebėjau, kad užduotys, anksčiau laikytos iššūkiais, šiandien algoritmų pagalba sprendžiamos greitai ir efektyviai. Tai ypač akivaizdu ten, kur apdorojami milžiniški duomenų kiekiai – pavyzdžiui, tokiose platformose kaip „Amazon“, kur sprendimų reikia čia ir dabar. E. prekyboje tokių duomenų turime daugybę“, – sako „Bison Commerce“ technologijų vadovas Audrius Žiemelis.
Anot jo, e. prekybos platformose dirbtinis intelektas analizuoja ne tik pirkimo istoriją ar naršymo elgseną – jis pradeda prognozuoti, kada fiksuojamas didžiausias prekių pirkimas, numatyti atsargų poreikį, optimizuoti kainodaros strategijas ir net parinkti, kurie produktai tam tikru momentu turėtų būti išryškinti.
Verslo archeologija pagal DI
E. prekybos srityje viena iš ypač aktualių problemų – senų sistemų modernizavimas. Šiame procese dirbtinis intelektas tampa ne tik techniniu pagalbininku, bet ir savotišku verslo „archeologu“, padedančiu perprasti, atkurti ir iš esmės pertvarkyti ilgainiui susiformavusius sprendimus.
„Įdomu buvo stebėti, kaip dirbtinis intelektas padeda ne tik rašyti kodą, bet ir jį suprasti. Kai dirbi su e. prekybos sistema, kuri kurta prieš dešimtį ar daugiau metų, dažnai tenka iš naujo atsekti logiką, kurios niekas anksčiau nedokumentavo. Kodėl tam tikra nuolaida taikoma būtent tokiomis sąlygomis? Kaip veikia sudėtingos kainų formulės? Į visus klausimus padeda atsakyti DI“, – pasakoja A. Žiemelis.
DI pagalba tokios „archeologinės" užduotys sprendžiamos ne tik greičiau, bet ir išsamiau. Algoritmai gali analizuoti kodo struktūrą ir net pasiūlyti, kaip jas optimizuoti šiuolaikinėse sistemose, neprarandant svarbiausių funkcijų.
„Tokiais atvejais DI įrankiai tampa tarsi dar vienu kolega – jis analizuoja ne tik technines struktūras, bet ir verslo logiką, pasiūlo paaiškinimus, kodėl sistema veikia būtent taip. Tai padeda išsaugoti verslo žinias sistemų atnaujinimo metu", – tęsia specialistas.
DI kaip verslo partneris
E. prekybos srityje dirbtinis intelektas vis dažniau tampa ne tiesiog technologiniu sprendimu, bet strateginiu verslo partneriu. Jis ne tik vykdo užduotis, bet ir pasiūlo netikėtų sprendimų.
„Dirbdamas su DI prekybos kontekste, iš esmės elgiesi tarsi su jaunesniuoju verslo analitiku, kuris niekada nemiega ir nuolat analizuoja duomenis. Kaip ir tikram žmogui, jam turi aiškiai paaiškinti verslo tikslus bei strategijos kryptis – tuomet jis gali pasiūlyti sprendimų, kurių pats galbūt nė nebūtum sugalvojęs“, – aiškina „Bison Commerce“ darbuotojas.
Svarbu, kad tokioje partnerystėje žmogus išliktų strateginių sprendimų priėmėju. Dirbtinis intelektas gali pasiūlyti, pavyzdžiui, konkrečiai prekei taikyti 15 proc. nuolaidą, tačiau sprendimą, ar tai dera su bendru prekės ženklo pozicionavimu, vis dar priima žmogus.
Ar DI pakeis e. prekybos specialistus?
E. prekybos srityje, kur gausu pasikartojančių užduočių – nuo produktų katalogų tvarkymo iki klientų užklausų apdorojimo – dirbtinio intelekto automatizacijos grėsmė atrodo itin reali. Vis dėlto praktika rodo kitokį scenarijų.
„Ne kartą girdėjau juokelių, kad DI atims iš manęs darbą, tačiau e. prekyboje matau priešingą tendenciją. DI perima rutinines užduotis, bet atsiranda naujų – reikia mokėti analizuoti jo pateiktus duomenis, suprasti, kodėl jis siūlo vieną ar kitą sprendimą, mokėti derinti jo pasiūlymus su verslo strategija“, – pastebi A. Žiemelis.
E. prekybos specialistai vis dažniau tampa „DI vertėjais" – jie turi sugebėti paaiškinti verslo vadovams, kodėl algoritmas siūlo konkrečias strategijas, kaip jas derinti su bendru prekės ženklo pozicionavimu ir kur dar reikia žmogiško sprendimo.
Ateities e. prekyba formuojasi šiandien
Kaip teigia specialistas, e. prekybos sektorius keičiasi itin sparčiai, o dirbtinio intelekto integravimas tampa nebe konkurenciniu pranašumu, bet būtinybe. Platformos, kurios nesugeba prisitaikyti prie šių technologijų arba jas taiko paviršutiniškai – tik kaip rinkodaros triuką – rizikuoja visiškai prarasti savo pozicijas rinkoje.
„Technologijos gali vystytis eksponentiškai, tačiau e. prekyboje jos neveiks be žmonių, gebančių jas priimti ir tinkamai pritaikyti. Jei šioje srityje nesinaudoji dirbtiniu intelektu, rizikuoji ne tik pralaimėti konkurencinę kovą, bet ir tapti nepastebimu klientams, kurių lūkesčius šiandien formuoja DI galimybės", – sako technologijų vadovas A. Žiemelis.
0 komentarų
Komentuoti ir diskutuoti gali tik registruoti portalo lankytojai. Kviečiame prisijungti prie mūsų bendruomenės ir prisijungti prie diskusijų!
Prašome prisijungti