Galingas smūgis šalies vairuotojams: degalų kainos šoks į viršų, mokėti teks ženkliai daugiau

Paskelbė Lina Snarskienė
Paskelbta

Galingas smūgis šalies vairuotojams: degalų kainos šoks į viršų, mokėti teks ženkliai daugiau

Prognozės dėl kitų metų degalų kainų jau aiškėja, o ekspertai neskuba guosti vairuotojų – 2026-ieji, panašu, taps dar brangesnių kelionių metais. Energetikos duomenų analizės centro duomenų analitikas Vytenis Gudelis spaudos konferencijoje pristatė skaičiavimus, kurie rodo, kad kainų šuolis yra praktiškai neišvengiamas. 

Jau dabar aišku, kad tiek akcizų didėjimas, tiek svyruojančios naftos kainos prisidės prie bendro brangimo. Pasak analitiko, vertinant visus ekonominius rodiklius ir pasaulinius pokyčius, kitais metais degalų litras turėtų kainuoti nuo 3 iki 11 centų daugiau nei šiemet.

Analitikas taip pat priminė, kad akcizų didėjimas savo poveikį parodo gana greitai – trumpuoju laikotarpiu kainos šokteli, tačiau po kelių mėnesių situaciją labiau lemia visai kiti veiksniai. Tai matėme ir šiemet – akcizas kilo, bet vidutinė benzino kaina tapo net dviem centais mažesnė nei 2024 metais.

Žaliųjų akcizų paketas: kaip jis keičia kainas

Akcizų didėjimas, kuris palies vairuotojus nuo sausio, nėra naujiena – tai dar ankstesnio Seimo patvirtinto plano dalis. Jame numatyta, kad benzino kintamoji akcizo dalis didės 49 eurais už tūkstantį litrų, o pastovioji, siekianti 466 eurus, liks nepakitusi. Skaičiuojama, kad vien dėl šio pokyčio litras benzino brangs beveik 5 centais.

Be to, 2023 metų gegužę priimtas vadinamasis žaliųjų kuro akcizų paketas įvedė CO₂ dedamąją, kuri nuo šių metų taikoma skaičiuojant degalų akcizus. Dėl šios priežasties:

  • benzino akcizas išaugo 10 procentų,
  • dyzelino – apie 27 procentus
  • žymėtas dyzelinas brango net 42 procentais,
  • automobiliams skirtų suskystintų dujų akcizas padidėjo apie 22 procentais.

Šie pokyčiai skirti mažinti taršą ir skatinti vartotojus rinktis mažiau aplinkai kenksmingas alternatyvas, tačiau praktikoje vairuotojams tai reiškia didesnes išlaidas.

Dyzelino akcizas didės mažiau, nei planuota

Tuo metu Seime toliau svarstoma Vyriausybės iniciatyva sušvelninti planuotą dyzelino akcizo didinimą. Vietoje anksčiau planuotų 10 centų už litrą, siūloma didinti tik 4 centais. Jei šis siūlymas būtų priimtas, dyzelino akcizas augtų 6,5 procento – nuo 519,6 iki 553,6 euro už tūkstantį litrų.

Ekonomikos komitetas jau pritarė, kad CO₂ dedamoji nuo 2026 metų nebūtų toliau didinama transporte naudojamam dyzelinui bei žemės ūkyje naudojamoms suskystintoms dujoms. Tai reiškia, kad bent dalis sektorių pajus mažesnę mokestinę naštą, tačiau bendras brangimo procesas vis tiek išliks.

Apibendrinant aiškėja, kad 2026 vairuotojams bus iššūkių kupini: benzinas ir dyzelinas kils kainomis, o dyzelinas išliks brangesnis už benziną. 

Nors dalį pokyčių lemia mokesčių politika, didelę įtaką turės ir tarptautinės tendencijos, todėl faktinė kaina degalinėse gali svyruoti kur kas plačiau, nei rodo dabartinės prognozės. 

Vairuotojams belieka stebėti situaciją ir planuoti išlaidas iš anksto – ypač tiems, kurių kasdienis gyvenimas glaudžiai susijęs su automobilio naudojimu.

Ar patiko šis įrašas?
 

Rašau apie sodininkystę, gamtą ir gyvenimą. Tai temos, kurios man artimos širdžiai ir šaknims. Tikiu, kad augalai moko mus kantrybės, cikliškumo ir ryšio su pasauliu, todėl savo tekstais stengiuosi ne tik dalintis žiniomis, bet ir įkvėpti gyventi lėčiau, sąmoningiau, arčiau žemės.

0 komentarų

Rekomenduojame perskaityti

Taip pat skaitykite

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas