Prisijunkite prie Bilis.lt ir mėgaukitės išskirtinėmis galimybėmis. Registruoti vartotojai mato mažiau reklamų, gali rašyti komentarus bei dalyvauti įvairiuose konkursuose!
Tęsdami prisijungimą soc. tinklais jūs automatiškai sutinkate su privatumo politika ir naudojimosi taisyklėmis, kurias rasite paspaudę čia.
Lietuvoje uždraus dyzelinius automobilius, pasakė, kada tokių automobilių nebeliks šalies gatvėse
Šiuo metu Lietuvoje dyzelinių automobilių tema sulaukia vis daugiau dėmesio. Ne tik dėl taršos klausimų, bet ir dėl didesnio aplinkosaugos spaudimo iš Europos Sąjungos institucijų.
Didelė dalis šalies automobilių parko – tai seni, neefektyvūs ir daug teršalų į aplinką išmetantys automobiliai. Juose dominuoja būtent dyzeliniai modeliai. Toks parkas kelia grėsmę tiek aplinkai, tiek žmonių sveikatai.
Nors oficialiai dar nėra paskelbta tiksli data, kada bus visiškai uždrausti seni dyzeliniai automobiliai, pokyčių jau matyti. Vyriausybės ir savivaldybių lygmeniu vis dažniau pasigirsta diskusijų apie būtinybę riboti taršiausius automobilius miestuose.
Kalbama ne tik apie ribojimus, bet ir apie papildomas rinkliavas bei mokesčius. Vairuotojai, turintys senus dyzelius, netrukus gali susidurti su labai apčiuopiamomis pasekmėmis. Tiesa ta, kad pokyčiai ateina ne per naktį, tačiau jie jau prasidėjo.
Naujos tvarkos dėl automobilių taršos mokesčių, griežtesni reikalavimai techninei apžiūrai ir kalbos apie mažos taršos zonas rodo, kad ateityje senų dyzelinių automobilių savininkams teks priimti sunkų sprendimą – atsisveikinti su savo transporto priemone arba sumokėti daugiau.
Mažos taršos zonos – pirmas žingsnis ribojimų link
Pirmasis akivaizdus žingsnis link dyzelinių automobilių ribojimo yra vadinamosios mažos taršos zonos. Tokios zonos jau veikia daugelyje Europos miestų – Berlyne, Paryžiuje, Milane. Lietuvoje tokio tipo iniciatyva pradėta Vilniuje.
Sostinės savivaldybė jau kurį laiką ruošiasi įvesti apribojimus seniausiems, daugiausiai teršalų išmetantiems automobiliams, tiek dyzeliniams, tiek benzininiams.
Pagal šiuo metu svarstomą planą, į centrinę miesto dalį negalės įvažiuoti automobilių vairuotojai, kurių transporto priemonės neatitinka „Euro 4“ ar aukštesnių standartų. Tai reiškia, kad į zoną negalės patekti dauguma dyzelinių automobilių, pagamintų iki 2006 metų.
Ribojimai pradžioje galios tik tam tikromis valandomis ar savaitės dienomis, tačiau ilgainiui šios priemonės taps griežtesnės.
Tokią tvarką ketina perimti ir kiti didieji Lietuvos miestai. Kaunas ir Klaipėda jau domisi galimybėmis įgyvendinti panašias zonas savo teritorijose. Todėl tikėtina, kad per artimiausius kelerius metus mažos taršos zonos taps įprastu reiškiniu Lietuvos miestuose, o dyzelinių automobilių savininkai neišvengiamai turės ieškoti alternatyvų.
Ekonominis spaudimas: didesni mokesčiai ir išlaidos
Be fizinių ribojimų, Lietuvoje pamažu stiprėja ir ekonominis spaudimas taršiems automobiliams. Nuo 2020 metų pradėtas taikyti automobilių taršos mokestis – vienkartinis mokėjimas už registruojamą transporto priemonę, jau privertė kai kuriuos vairuotojus persvarstyti savo pasirinkimus.
Nors šis mokestis šiuo metu nėra labai didelis, planuojama jį peržiūrėti ir padaryti labiau proporcingą išmetamų CO₂ kiekiui.
Taip pat vis dažniau kalbama apie tai, kad būtų įvestas metinis taršos mokestis, tokia sistema jau seniai galioja Vakarų Europoje. Tokiu atveju taršių automobilių savininkai turėtų mokėti papildomai kiekvienais metais. Tai paveiktų ypač tuos, kurie važinėja senais dyzeliniais automobiliais.
Kitas svarbus klausimas – kuro kainos. Nors dyzelinas tradiciškai buvo laikomas pigesne alternatyva, pastaraisiais metais skirtumas tarp dyzelino ir benzino kainų išnyko. Kartu su augančiais mokesčiais ir draudimais tai dar labiau mažina dyzelinių automobilių patrauklumą.
Ką daryti senų dyzelių savininkams?
Vairuotojai, kurių automobiliams gresia ribojimai, turėtų jau dabar pradėti galvoti apie alternatyvas. Tai gali būti ne tik elektromobiliai, bet ir mažiau taršūs benzininiai modeliai ar hibridai.
Valstybė siūlo tam tikras subsidijas, pavyzdžiui, skiria paramą tiems, kurie atsisako seno automobilio ir įsigyja elektromobilį. Nors ši parama nepadengia visų išlaidų, tai vis tiek yra paskata žengti tvaresnės transporto priemonės link.
Taip pat verta atidžiai sekti pokyčius miestų savivaldybėse. Jei gyvenate ar dažnai lankotės mieste, kuriame planuojama įvesti mažos taršos zoną, svarbu žinoti, kada ir kaip keisis eismo taisyklės, kokie standartai bus taikomi ir ar jūsų automobilis dar atitiks reikalavimus.
Ateitis be dyzelio?
Tiek Lietuvos, tiek Europos Sąjungos požiūris aiškus – dyzeliniai automobiliai pamažu turi išnykti iš kelių. Nors tai dar nebus rytoj ar net kitais metais, procesas jau prasidėjo.
Prasidėjus griežtesnei techninei kontrolei, didėjant mokesčiams ir atsirandant vis daugiau ribojimų, dyzelio era artėja prie pabaigos.
Gali būti, kad iki 2030 metų Lietuvoje bus visiškai uždrausta registruoti naujus dyzelinius automobilius, o iki 2040-ųjų – net ir eksploatuoti kai kuriuos senesnius modelius miestuose. Kol kas tai tik prognozės, bet jos grindžiamos realiais veiksmais ir tendencijomis.
Todėl jei turite seną dyzelinį automobilį, dabar pats laikas pradėti svarstyti kitus pasirinkimus. Net jei šiuo metu jokių apribojimų nėra, jie tikrai bus. Ir kuo anksčiau tam pasiruošite, tuo mažesnė bus žala jūsų kišenei.
Domiuosi pasaulio aktualijomis ir technologijomis, nes tikiu, kad tik suprasdami šiandieną galime pasiruošti rytojui. Rašydamas siekiu apjungti globalias naujienas su technologijų raida. Ieškau ne tik faktų, bet ir prasmių, kurios padeda skaitytojui geriau orientuotis sparčiai besikeičiančiame pasaulyje.
13 komentarų
Darius
Tautiečiai, nesigadinkite sau nuotaikos ir nervų dėl tų nesąmonių. Šitiems “europropagandonams” neišvengiamai artėja galas…
Ašai
Trumpas praeita savaitgali gerai išsireiškė pati didžiausia pasaulio afera .Tai vyksta evoliucija pinigu surinkimas. Už nieka.
Vilius
Komjaunuolių tauta.
Anupras
Pagaliau tuos visus senų kibirų mylėtojus priversim į naujus kibirus susėsti. Bet tai Liėtuvaičiai nagli, viėtoi to kad pirkti naują mašiną perka sena dyzelį, nors jų kainos viėnodos.
Andrius
1986 1,6l dyzeliukas 100km nuvaziuojantis su 4 litrais kuro yra tarsesnis uz 2006 1,6l dyzeli 100 km nuvaziuojanti su 8 litrais kuro? Uzduotis penktoko lygio....
Pranis
Taip, važiuojantys su 4 litrais yra taršesni, nes jų išmetamos dujos yra kitokios struktūros...... bent man taip paaiškino gamtosaugininkai.
Meskis
bilis.lt jus nieko nerasot tik apie dyzelinius automobilius pastebejau,gal jums Briuselio biurokratai moka uz propogandas?
Lordas
Kiek galite kliedesius skleisti,su dizeliniais auto,tai panašiai gazdinimai ,kaip su karu.bet jau žmonės pavargo bijoti,apsiraminkite jūs kartą,su baudomis ir gazdinimais.
Lietuvis
Gal jus man galit priminti kiek Lietuvoje yra Paryziaus Berlyno ar Milano dydzio miestu.Glusiai nerasykit nesamoniu o musu valdziazmogiai tik per rinkimus gatavi be muilo sulysti o jau po tai visiskai neatstovauna vietos zmoniu.
ahs
golfukai kaip golfukai bet ar traipsnis n i tema ar rasytojas parase vejus nuo 2040 neberegistruoe net nauju dyzeliniu automobiliu????vtf??? paskaiciuokim nujs dyzeliukas su ok 2L varikliuku tarsos turi tiek kiek pabezdejas sio straipsnio autorius o jie mtai li regitruoti 6L benzininius hmm kazkas nesueina benzininiai auto yra netarsus??? as manau kad ci paprast kaip ir dazniusiai buna straipsnis nukopintas isverstas ir pkeisti salys ir miestai
Ramaške
Galvas išsitrinkit. Tų naujų automobilių sutvarkyt neįmanoma, kainos jauniems neiprieinamos nebent tėveliai prie bapkių. Lai Eina tas jūsų Vilnius ant tryjų raidžių. Grąžinkit tą nelemtą dovaną atgal su visais Euro standartais!
RO
Aš tikiuosi, kad mūsų ir Jevrosojūzo apologetqi sugebės paaiškinti masėms, kodėl visas komercinis tramsportas, žemėscūkio technika, statybų irkelių tiesimo mašinos taip ir liks dyzelinės ilgus metus po to, kai uždraus dyzelinius VW Golf? Katastrofa kažkokia ar anekdotas...
Artūras
Per 36m.mūsu nerinkti ižgamos tiek prisivogė kad graikijos salose givena o žmonės rajonuose gauna po 800e.ir turi pirkt elektro šūdus nes europa korumpuota taip liepia ,visa ta es.grynai vergija Rytų Europai sunaikino pramone supirko pigei žemes ir fabrikus nuskurdino žmonės išvarė vergaut vakariečem ir dabar dar paskutini transporta atims,apie vilniaus niekšus nėr nė ka rašyt šliurės gėdos mitingas viska parodė,be didelės revoliucijos niens nepasikeis.
Prašome gerbti kitus komentatorius. Gerų diskusijų! Apsauga nuo robotų rūpinasi reCAPTCHA ir yra taikoma „Google“
privatumo politika ir naudojimosi sąlygos.
13 komentarų
Tautiečiai, nesigadinkite sau nuotaikos ir nervų dėl tų nesąmonių. Šitiems “europropagandonams” neišvengiamai artėja galas…
Trumpas praeita savaitgali gerai išsireiškė pati didžiausia pasaulio afera .Tai vyksta evoliucija pinigu surinkimas. Už nieka.
Komjaunuolių tauta.
Pagaliau tuos visus senų kibirų mylėtojus priversim į naujus kibirus susėsti. Bet tai Liėtuvaičiai nagli, viėtoi to kad pirkti naują mašiną perka sena dyzelį, nors jų kainos viėnodos.
1986 1,6l dyzeliukas 100km nuvaziuojantis su 4 litrais kuro yra tarsesnis uz 2006 1,6l dyzeli 100 km nuvaziuojanti su 8 litrais kuro? Uzduotis penktoko lygio....
Taip, važiuojantys su 4 litrais yra taršesni, nes jų išmetamos dujos yra kitokios struktūros...... bent man taip paaiškino gamtosaugininkai.
bilis.lt jus nieko nerasot tik apie dyzelinius automobilius pastebejau,gal jums Briuselio biurokratai moka uz propogandas?
Kiek galite kliedesius skleisti,su dizeliniais auto,tai panašiai gazdinimai ,kaip su karu.bet jau žmonės pavargo bijoti,apsiraminkite jūs kartą,su baudomis ir gazdinimais.
Gal jus man galit priminti kiek Lietuvoje yra Paryziaus Berlyno ar Milano dydzio miestu.Glusiai nerasykit nesamoniu o musu valdziazmogiai tik per rinkimus gatavi be muilo sulysti o jau po tai visiskai neatstovauna vietos zmoniu.
golfukai kaip golfukai bet ar traipsnis n i tema ar rasytojas parase vejus nuo 2040 neberegistruoe net nauju dyzeliniu automobiliu????vtf??? paskaiciuokim nujs dyzeliukas su ok 2L varikliuku tarsos turi tiek kiek pabezdejas sio straipsnio autorius o jie mtai li regitruoti 6L benzininius hmm kazkas nesueina benzininiai auto yra netarsus??? as manau kad ci paprast kaip ir dazniusiai buna straipsnis nukopintas isverstas ir pkeisti salys ir miestai
Galvas išsitrinkit. Tų naujų automobilių sutvarkyt neįmanoma, kainos jauniems neiprieinamos nebent tėveliai prie bapkių. Lai Eina tas jūsų Vilnius ant tryjų raidžių. Grąžinkit tą nelemtą dovaną atgal su visais Euro standartais!
Aš tikiuosi, kad mūsų ir Jevrosojūzo apologetqi sugebės paaiškinti masėms, kodėl visas komercinis tramsportas, žemėscūkio technika, statybų irkelių tiesimo mašinos taip ir liks dyzelinės ilgus metus po to, kai uždraus dyzelinius VW Golf? Katastrofa kažkokia ar anekdotas...
Per 36m.mūsu nerinkti ižgamos tiek prisivogė kad graikijos salose givena o žmonės rajonuose gauna po 800e.ir turi pirkt elektro šūdus nes europa korumpuota taip liepia ,visa ta es.grynai vergija Rytų Europai sunaikino pramone supirko pigei žemes ir fabrikus nuskurdino žmonės išvarė vergaut vakariečem ir dabar dar paskutini transporta atims,apie vilniaus niekšus nėr nė ka rašyt šliurės gėdos mitingas viska parodė,be didelės revoliucijos niens nepasikeis.
Prašome gerbti kitus komentatorius. Gerų diskusijų! Apsauga nuo robotų rūpinasi reCAPTCHA ir yra taikoma „Google“ privatumo politika ir naudojimosi sąlygos.