Naujai sukurta medžiaga gali perrašyti visą automobilių pramonę

Paskelbė Rūta
Paskelbta

Naujai sukurta medžiaga gali perrašyti visą automobilių pramonę
Naujai sukurta medžiaga gali perrašyti visą automobilių pramonę. Gratek medžiaga 20 % tvirtesnė ir 18 % lengvesnė už įprastą stiklo pluošto polipropileną.

Kartais didžiausi lūžiai gimsta iš mažiausių dalelių. Automobilių pramonei artėja tokia akimirka – tyliai, be triukšmo, be iššaukiamos reklamos. Kanados mokslininko sukurtas medžiaginis kompozitas, pavadintas Gratek, gali tapti tuo postūmiu, kuris pakeis tai, iš ko gaminamos milijonai automobilių detalių visame pasaulyje. Ir nors ši medžiaga iš pirmo žvilgsnio neatrodo revoliucinė, jos sukuriamas efektas jau dabar priverčia didžiuosius gamintojus ruošti sutartis.

Mokslininko idėja, kuri sužavėjo visą pramonę

Toronte dirbantis tyrėjas Nello David Sansone 2025 m. lapkričio 17 d. buvo apdovanotas Mitacs Innovation Awards už technologiją, kuri vadinama viena perspektyviausių medžiagų mokslo naujovių. Ceremonija vyko Nacionaliniame meno centre Otavoje, o jo sukurtas Gratek netrukus bus pristatytas pirmajam didžiajam automobilių gamintojui. Kitaip tariant, tai nėra teorija – ši medžiaga jau žengia į komercinį pasaulį.

Gratek išsiskiria tuo, kad yra net 20 procentų tvirtesnis ir 18 procentų lengvesnis nei įprastai automobiliuose naudojamas stiklo pluoštu armuotas polipropilenas. Ši medžiaga dešimtmečius buvo pagrindinis pasirinkimas automobilio interjero ir įvairių konstrukcinių elementų gamyboje. Tačiau Gratek pasiekia gerokai geresnių rezultatų vos su mažiau nei 1 procentu grafeno pagal svorį – tai neįtikėtinas pokytis, vertinant grafeno elgseną kompozituose.

Kaip pavyko įveikti grafeno problemą?

Grafenas ilgai buvo tituluojamas „stebuklinga medžiaga“, tačiau realių rinkos sėkmių taip ir nesulaukė. Jo nanokristalai jungdamiesi į grupes susiformuoja gumulėliais, kurie silpnina bet kurį kompozitą, o ne jį stiprina. Tuomet pramonė liko prie senųjų sprendimų, nes nebuvo būdo išnaudoti išskirtinių grafeno savybių.

Sansone atrado būdą šią problemą apeiti. Jo metodas priverčia grafeno nanokristalus jungtis tik prie stiklo pluošto gijų polipropileno matricoje. Šis triukas panaikina gumulėlių susidarymą ir leidžia grafenui veikti taip, kaip jis turėtų – sustiprinti visą struktūrą iš vidaus. Paprasta idėja, bet radikali savo poveikiu.

Toks sustiprinimas turi dar vieną svarbią pasekmę: galima naudoti mažiau stiklo pluošto. O tai pramonėje reiškia šalutines, bet milžiniškas naudas. Stiklo pluoštas yra abrazyvus ir labai greitai dėvi frezavimo, pjovimo bei gręžimo įrankius. Kuo jo mažiau, tuo ilgesnis įrangos tarnavimo laikas ir mažesni aptarnavimo kaštai. Automobilių gamintojams tai – ne mažiau reikšminga nei pati medžiagos tvirtumo nauda.

Estetikos iššūkis ir atsarginis sprendimas

Ne viskas idealu. Gratek turi vieną akivaizdų apribojimą – jis galimas tik juodos spalvos. Grafenas suteikia medžiagai tamsų atspalvį, kuris negali būti pašalintas ar pakeistas. Tokiai medžiagai vieta puiki ten, kur svarbiausia funkcija, o ne išvaizda: po apdaila, konstrukcinėse detalėse, automobilio vidinėse sistemose. Tačiau dekoratyviniams elementams, kuriems reikalinga spalvų įvairovė, Gratek ribotas.

Tačiau mokslininkas gerokai iš anksto pagalvojo ir apie alternatyvą. Jis sukūrė dar vieną medžiagą – Clatek, paremtą ne grafenu, o molio pagrindo halozito nanotubomis. Ji pasižymi panašiomis tvirtumo ir svorio savybėmis, tačiau yra balta ir gali būti dažoma bet kuria spalva. Tai išsprendžia estetikos problemą, o gamintojams suteikia platesnes taikymo galimybes.

Skirtumas tarp Gratek ir Clatek yra aiškus: pirmasis skirtas funkcionalumui, antrasis – tada, kai svarbi ir išvaizda. Abu kurie gali tapti įprastais automobilių kompozitais per artimiausius kelerius metus.

Kada pamatysime šiuos sprendimus keliuose?

Gratek komercializacija jau praktiškai užbaigta – tikimasi, kad sutartis su dideliu automobilių gamintoju bus pasirašyta iki 2025 m. pabaigos. Tai reiškia, kad pirmieji automobiliai su šia medžiaga galėtų pasirodyti keliuose per dvejus metus. Clatek komercinis startas suplanuotas vėliau – maždaug po dvejų metų.

Poveikis gali būti didžiulis. Lengvesni automobiliai sunaudoja mažiau degalų, o elektromobiliai su tuo pačiu energijos kiekiu gali nuvažiuoti didesnį atstumą. Kiekvienas sutaupytas kilogramas, padaugintas iš milijonų automobilių, tampa tonomis neišmestų CO₂ emisijų ir didžiuliu ekonominiu efektu gamybai. O didesnis tvirtumas reiškia ir aukštesnį saugumo lygį – geresnę energijos absorbciją smūgio metu.

Sansone neketina sustoti. Jis jau dirba prie dar vienos inovacijos – AegisX kompozito, kurį planuoja komercializuoti jo startuolis „NanoMorphix“. Ši medžiaga orientuota visai kitai rinkai – skaidriam ir tekstiliniam šarvui, skirtam kariuomenei, aviacijai ir asmens apsaugai. Tai rodo, kad jo kuriamos technologijos turi potencialo gerokai platesnėms sritims nei vien automobilių pramonė.

Kad ir kaip pažvelgtume, Gratek istorija primena, kad medžiagų mokslas retai kada būna matomas plika akimi – tačiau būtent jis lemia didžiausius šuolius pramonėje. O ši juoda, nepastebima medžiaga labai realiai gali tapti svarbiausiu ateities automobilių komponentu.

Nuotraukos asociatyvinės © Canva, jei nenurodyta kitaip.

Ar patiko šis įrašas?
 

0 komentarų

Rekomenduojame perskaityti

Taip pat skaitykite

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas