Elektromobilių baterijos pinga, bet ekspertai perspėja dėl pavojingo scenarijaus, tai kelia nerimą

Danielius Mažeikis , 2025-06-29, 06:30
0
Elektromobilių baterijos pinga, bet ekspertai perspėja dėl pavojingo scenarijaus, tai kelia nerimą

Pastarieji metai atnešė svarbių pokyčių elektromobilių sektoriuje. 2024 metais ličio jonų baterijų, kurios yra pagrindinis elektromobilių variklis, kaina smuko net penktadaliu. Tokį reikšmingą kritimą fiksavo Tarptautinė energetikos agentūra (IEA), pažymėdama, kad tai didžiausias kainų sumažėjimas nuo 2017 metų.

Kainų mažėjimą lėmė keletas priežasčių. Visų pirma tai konkurencijos augimas. Daugiau gamintojų pradėjo tiekti baterijas rinkai, o tai skatino efektyvesnę gamybą ir mažesnes kainas. Taip pat išaugo gamybos apimtys, nes pasaulyje toliau augo paklausa elektromobiliams. Visa tai paskatino pramonę tobulėti, diegti naujas technologijas ir mažinti sąnaudas.

Ne mažiau svarbus veiksnys yra žaliavų, ypač ličio, kainų kritimas. Nors ličio paklausa pasaulyje per pastaruosius metus išaugo šešis kartus, jo kaina 2024 metais grįžo į 2015 metų lygį. Tačiau ekspertai įspėja, kad per ilgai trunkantis žemų kainų laikotarpis gali sumažinti investicijas į žaliavų gavybą ateityje.

Kinija išlaiko lyderystę

Didžiausias baterijų kainų kritimas buvo fiksuotas Kinijoje. Tai nestebina, nes ši šalis jau kelerius metus pirmauja baterijų gamyboje. 2024 metais net 80 procentų visų elektromobilių baterijų celės buvo pagamintos Kinijoje. Tokį rezultatą lėmė ne tik didelė vidaus paklausa, bet ir gebėjimas užsitikrinti žaliavas, kurti naujas technologijas bei efektyviai valdyti gamybos procesus.

Svarbų vaidmenį šiame pasiekime suvaidino ličio geležies fosfato (LFP) baterijos. Nors anksčiau jos buvo laikomos mažiau pažangiomis, šiandien jų veikimo parametrai pastebimai pagerėjo, o dėl mažesnės kainos jos tapo itin patraukliu pasirinkimu daugeliui elektromobilių gamintojų.

LFP baterijos užkariauja pasaulį

2024 metais LFP tipo baterijos sudarė beveik pusę visos pasaulinės elektromobilių baterijų rinkos. Jų populiarumas augo Europoje, kur fiksuotas apie 90 procentų augimas. Tokiose rinkose kaip Indija, Brazilija ar Pietryčių Azija, LFP baterijos sudarė daugiau nei pusę visų naudojamų baterijų. Tai daugiausia lėmė kiniškų automobilių importas, o Indijoje vietinė gamyba, kuriai vadovauja tokios įmonės kaip Tata Motors.

Tuo tarpu Jungtinėse Valstijose šių baterijų dalis siekė tik apie 10 procentų. Tokį rezultatą nulėmė prekybos apribojimai su Kinija. Vis dėlto Pietų Korėja ir Japonija taip pat aktyviai vysto savo LFP baterijų gamybos pajėgumus, siekdamos prisivyti lyderius.

Brangesnės mažesnės baterijos

Nors hibridiniai automobiliai naudoja mažesnes baterijas nei visiškai elektriniai, šių mažesnių baterijų kaina už kilovatvalandę yra aukštesnė. Priežastis yra fiksuotos komponentų kainos, kurios paskirstomos tarp mažesnio kiekio elementų. 2024 metais 20 kilovatvalandžių hibridinio automobilio baterija kainavo tiek pat, kiek 65 kilovatvalandžių baterija, naudojama pilnai elektriniame automobilyje.

JAV stengiasi neatsilikti

Amerikos gamintojai, tokie kaip General Motors, Ford ir Toyota, taip pat aktyviai investuoja į vietinę baterijų gamybą. 2024 metais JAV baterijų gamybos pajėgumai išaugo beveik 50 procentų, o didžiąją šios plėtros dalį sudarė Pietų Korėjos kompanijų investicijos, paskatintos JAV vyriausybės mokesčių lengvatų.

Jungtinės Valstijos šiuo metu turi daugiau įdiegtų gamybinių pajėgumų nei Europos Sąjunga, kurioje 2024 metais fiksuotas 10 procentų augimas. Vis dėlto JAV planuojamas teisės aktas, vadinamas „Didžiuoju gražiuoju įstatymu“, gali panaikinti šias paskatas ir pakenkti tolimesnei gamybos plėtrai.

 

Rekomenduojame perskaityti ir šiuos tekstus:

Pasidalinkite šiuo įrašu

Ar patiko šis įrašas?
 

0 komentarų

Komentuoti ir diskutuoti gali tik registruoti portalo lankytojai. Kviečiame prisijungti prie mūsų bendruomenės ir prisijungti prie diskusijų!

Prašome prisijungti

Rekomenduojame perskaityti

Taip pat skaitykite

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas