Prisijunkite prie Bilis.lt ir mėgaukitės išskirtinėmis galimybėmis. Registruoti vartotojai mato mažiau reklamų, gali rašyti komentarus bei dalyvauti įvairiuose konkursuose!
Tęsdami prisijungimą soc. tinklais jūs automatiškai sutinkate su privatumo politika ir naudojimosi taisyklėmis, kurias rasite paspaudę čia.
Nuo garo iki dyzelio: kaip vieno žmogaus išradimas pavertė transporto priemones galingesnėmis ir taupesnėmis
Dauguma lengvųjų automobilių važinėja benzinu o dyzeliniai varikliai labiau paplitę sunkiasvorėje technikoje tokioje kaip vilkikai ar laivai. Priežastis paprasta, tai jie efektyviau naudoja kurą esant didelėms apkrovoms. Tačiau kodėl šis variklis vadinamas būtent dyzeliniu. Atsakymas glūdi jo išradėjo Rudolfo Dyzelo pavardėje.
Devynioliktajame amžiuje vyravę garo ir pirmieji vidaus degimo varikliai buvo labai neefektyvūs. R. Dyzelis tikėjo kad galima sukurti galingesnę ir taupesnę sistemą. Jo paieškos ir eksperimentai atvedė prie išradimo kuris pakeitė transporto pramonę.
Norint suprasti šio išradimo reikšmę reikia prisiminti laikmečio aplinkybes. Energijos poreikis augo pramonei vystantis o turimos technologijos nesugebėjo patenkinti lūkesčių. R. Dyzelio tikslas buvo pasiekti didesnį efektyvumą nei galėjo pasiūlyti tuo metu naudoti varikliai.
Rudolfo Dyzelo atradimas
Dirbdamas inžinieriumi Paryžiuje R. Dyzelis daug eksperimentavo net bandė amoniaką kaip kurą tačiau rezultatai buvo nesėkmingi. Jo idėja buvo suspausti vien orą kol šis įkaista ir tik tuomet įpurkšti kurą kuris savaime užsidega. Tokia sistema buvo dvigubai efektyvesnė už tuometinius variklius.
1892 metais R. Dyzelis užpatentavo savo suspaudimo uždegimo variklį o po dvejų metų pademonstravo pirmąjį sėkmingą bandymą. Ši technologija netrukus susilaukė tarptautinio dėmesio.
Plitimas ir nauda
1904 metais Prancūzija įsigijo dyzelinius variklius savo povandeniniams laivams o 1911 metais keliautojas Roaldas Amundsenas jų dėka pasiekė Pietų ašigalį. 1920 metais varikliai pradėjo plisti transporto sektoriuje. Nors jų įrengimas kainavo brangiau ilgainiui jie sutaupydavo daugiau kuro.
Sunkvežimiai traukiniai laivai ir statybinė technika pradėjo remtis dyzelio galia nes jis suteikė didelį sukimo momentą reikalingą sunkiems kroviniams. Net fabrikų savininkai ėmė diegti juos stacionariose gamyklose dėl patikimumo ir ekonominės naudos.
Dyzeliniai ir benzininiai varikliai
Benzininiai varikliai veikia uždegdami kuro ir oro mišinį kibirkštimi o dyzeliniai suspausdami orą iki itin aukštos temperatūros. Jei dyzelino netyčia įpiltume į benzininį automobilį jis nesuveiktų.
Dyzeliniai varikliai yra itin vertingi sunkiajam transportui nes leidžia lengviau pajudėti su dideliu kroviniu. Europoje jie populiarūs net tarp lengvųjų automobilių sudarydami apie pusę rinkos tuo tarpu JAV jie laikomi mažiau draugiškais aplinkai.
Išradėjo likimas
Nors R. Dyzelis tapo technikos pažangos simboliu jo gyvenimas baigėsi tragiškai. 1913 metais jis dingo iš laivo „SS Dresden“ denio ir tikėtina pats pasitraukė iš gyvenimo dėl finansinių sunkumų. Jo pavardė vis dėlto išliko gyva kaip vienos svarbiausių transporto technologijų simbolis.
Dyzelinis variklis tapo nepakeičiamu pramonės ir transporto įrankiu. Jo efektyvumas ir galimybė generuoti didelį sukimo momentą užtikrino vietą sunkiasvorėje technikoje. Nors išradėjo gyvenimas buvo liūdnas jo pavardė iki šiol žinoma visame pasaulyje. Dyzelis yra pavyzdys kaip vieno žmogaus idėja gali pakeisti pasaulį ir išlikti aktuali daugiau nei šimtą metų.
Mane žavi mokslas ir technologijos – tai sritys, kuriose nuolat gimsta ateitis. Rašydamas apie naujausius atradimus, inovacijas ir technologijų poveikį mūsų gyvenimui, siekiu sudėtingus dalykus paaiškinti paprastai, bet ne paviršutiniškai.
0 komentarų
Komentuoti ir diskutuoti gali tik registruoti portalo lankytojai. Kviečiame prisijungti prie mūsų bendruomenės ir prisijungti prie diskusijų!
0 komentarų
Komentuoti ir diskutuoti gali tik registruoti portalo lankytojai. Kviečiame prisijungti prie mūsų bendruomenės ir prisijungti prie diskusijų!
Prašome prisijungti