Prisijunkite
Pranešimas spaudai
Paskelbta
Prisijunkite
Pranešimas spaudai
Paskelbta
Dažniausiai vairuotojai automobiliuose ieško racionalumo – geros ergonomikos, modernių saugumo bei junglumo technologijų, komforto, praktiškumo ar ekonomijos.
Tačiau daliai žmonių reikia sportiškumo – emocijos, kurios neįmanoma apibrėžti jokiu matavimo vienetu. Tokie automobiliai turi sukelti jaudulį, o jų vairavimas savaime užklijuoja šypseną veide. Bet ar elektromobiliai gali turėti savybių, leidžiančių pasiekti tokį efektą?
Automobilio sportiškumas vertinamas pagal kelių savybių visumą. Pavyzdžiui, vien tik didelis variklio galingumas nebūtinai suteiks emocijų, jei automobilį sunku valdyti arba jis nestabilus. Kita vertus, net ir idealiai suderinta važiuoklė bei efektyvūs stabdžiai gali likti nepastebėti, jei trūks dinamikos ar vizualinio išskirtinumo. Tad sportiškumą kuria ne vienas matas, o kelių savybių dermė.
„Pirmiausia sportiška turi būti automobilio išvaizda – jis turi atrodyti agresyviai, išsiskirti aerodinaminiais elementais ir aiškiai parodyti, kad nėra eilinis modelis. Toliau svarbiausias – stabdymas: jis privalo būti aštrus ir efektyvus. Trečia – dinamika. Greitas įsibėgėjimas, staigi reakcija į akceleratoriaus paspaudimą.
Tačiau galia turi būti optimali. Kartais automobiliai būna pernelyg galingi, todėl kasdien jais naudotis neracionalu – efektyviai išnaudoti galią sunku dėl apribojimų ir eismo intensyvumo, o peržengti ribas labai lengva“, – įžvalgomis dalijasi lenktynininkas, daugkartinis Lietuvos ralio čempionas Dominykas Butvilas.
Šiuo metu rinkoje netrūksta gamintojų, kurie siūlo sportiškais pristatomų elektromobilių. Aptakių kupė linijų „Porsche Taycan“ ir „Audi e-tron GT“ buvo vieni pirmųjų „premium“ segmento modelių, pasiūliusių tikrai sportišką vairavimo patirtį. Aštria dinamika nustebino „Tesla Model 3 Performance“.
Tuo tarpu daugybė ekspertų – tarp jų ir „TopGear“ bei „Autocar“ apžvalgininkai – ypatingai giria „Hyundai Ioniq 5 N“. Už agresyvios, aktyviais aerodinaminiais elementais papildytos išvaizdos slepiasi net 650 AG išvystanti elektrinė pavara, leidžianti nuo 0 iki 100 km/val. įsibėgėti vos per 3,4 sek. Įdomu ir tai, kad šis modelis, ekspertų įvertinimu, puikiai tinkamas ne tik „aštriam“ važiavimui, bet ir kasdieniam naudojimui – „Autocar“ atstovai išskyrė erdvų saloną bei praktišką V2L technologiją.
Sportiškas elektromobilis taip pat pelnė pagyras už puikias valdymo savybes bei efektyvų stabdymą. Vis dėlto kai kuriems vairuotojams vien to nepakanka.
Sprendimai ieškantiems daugiau emocijos
Daugeliu charakteristikų elektromobiliai ne tik nenusileidžia, bet net ir lenkia analogiškus modelius su vidaus degimo varikliais. Vis dėlto kai kurių automobilių entuziastų bei apžvalgininkų tai dar neįtikina – jie pasigenda kitų savybių, iki šiol glaudžiai siejamų su sportiškais automobiliais. Pavyzdžiui, daug kam elektriniuose modeliuose trūksta griausmingo variklio garso ar pavarų perjungimo.
„Esu važinėjęs su „Tesla Model 3 Performance“ ir šis automobilis mane labai maloniai nustebino – ne tik pagreičiu, bet ir valdymo savybėmis. Pavyzdžiui, man labiau patinka elektrinės pavaros tolygumas nei pavarų perjungimas. Be to, elektrinė pavara leidžia efektyviau veikti stabilumo kontrolei: esant tam tikrai situacijai suteikiamas maksimalus galimas pajėgumas, o vidaus degimo varikliuose galia pirmiausia prislopinama, kol vėl randama stabilumo riba. Todėl važiavimas tampa netolygus.
Galima paminėti ir žemai sumontuotus elektromobilių akumuliatorius, kurie nuleidžia svorio centrą ir pagerina stabilumą. Būtent šios savybės, mano akimis, ir yra tikrasis sportiškumas – kai galima maksimaliai išnaudoti automobilio dinamines galimybes. O garsas – tai tik papildomas elementas, kuris su sportiškumu tiesiogiai nekoreliuoja“, – pastebi D. Butvilas.
Vis dėlto, kodėl garsas kitiems benzingalviams toks svarbus? Pirmiausia jis kuria papildomą emociją, bet kartu leidžia geriau identifikuoti variklio darbą, pajusti pagreitį ir lėtėjimą. Panašiai veikia ir pavarų perjungimas – jis sustiprina įsitraukimo pojūtį. Dėl šios priežasties dalis sportinių elektromobilių siūlo ir tokias imitacijas.
Štai „Ioniq 5 N“ turi „N e-Shift“ sistemą, kuri imituoja pavarų perjungimą, o regeneracijos sistema suprogramuota taip, kad primintų stabdymą varikliu. Įspūdį dar labiau sustiprina per garsiakalbius transliuojamas variklio garsas. Nors kai kam tai atrodo pernelyg dirbtina, daugelis apžvalgininkų giria tokį įtraukimo didinimą – šalia elektrinės pavaros privalumų vairuotojas gauna ir tradicines, vidaus degimo automobiliams būdingas savybes.
Suteikia pasirinkimą
Panašiu keliu eina ir daugiau gamintojų. Dirbtinio garso sistemą turi amerikietiškasis „Dodge Charger Daytona EV“, o apie planus siūlyti įprastus variklio garsus vairuotojams jau pranešė ir „Mercedes-AMG“, ir BMW.
„Manau, kad tokia savybė – geras sprendimas. Jei kam nors trūksta emocijos ar garso, jie gali tai gauti ir elektra varomame automobilyje. Tačiau, skirtingai nei su vidaus degimo varikliais, elektromobilyje garsą galima išjungti ir mėgautis tyla. Be to, garsą girdi tik sėdintys viduje, tad aplinkinių ramybė netrikdoma. Juk išmokome klausytis muzikos per ausines – kodėl variklio garsą turėtų girdėti visi aplinkiniai?
Žinoma, yra sakančių, kad tai – ne tas pats. Tačiau aš nesuprantu kritikuojančių vegetarus, kurie valgo augalinės kilmės mėsainius su mėsos skoniu. Suprask, rinkis arba tikrą mėsą, arba žirnius. Bet jei žmogus nori patirti skonį, bet atsisako pačios mėsos, nematau tame nieko blogo“, – vaizdžiai palygina D. Butvilas.
Sportiški modeliai visada ras vietą vairavimo entuziastų širdyse ir garažuose – jie ieško daugiau nei tik racionalumo bei praktiškumo. Ar sportiški elektromobiliai gali tapti visaverte alternatyva vidaus degimo modeliams?
Savo dinamika, valdymo ir stabdymo savybėmis elektra varomi automobiliai vis dažniau pranoksta tradicines pavaras. O garso bei pavarų perjungimo imitacijos suteikia papildomą vairavimo patirtį, kuri sustiprina įsitraukimą. Sėkmingi kai kurių gamintojų pavyzdžiai rodo – tokie sprendimai pasiteisina.
0 komentarų
Komentuoti ir diskutuoti gali tik registruoti portalo lankytojai. Kviečiame prisijungti prie mūsų bendruomenės ir prisijungti prie diskusijų!
Prašome prisijungti