Kaip vienas saldainis tapo statuso simboliu: saldainis, kuris nurungė net Dubajaus šokoladą

Pranešimas spaudai , 2025-05-06, 17:54
0
Kaip vienas saldainis tapo statuso simboliu: saldainis, kuris nurungė net Dubajaus šokoladą

Saldumynai – tai ne tik malonumas gomuriui. Jie tampa laikmečio ženklu, kolektyvinės atminties dalimi ir net savotišku veidrodžiu, atspindinčiu kartų skirtumus. Pasakyk, kokius skanėstus valgei vaikystėje – pasakysiu, kiek tau metų. Ir iš tiesų, vyraujantys skoniai bei smaližiavimo įpročiai atskleidžia nemažai detalių apie skirtingus laikotarpius, jų madą ir net ekonomiką.

90-ųjų vaikystė Baltijos šalyse – tai epocha, kai iš nepritekliaus klestėjo kūrybiškumas. Daugelis dar prisimena degintą cukrų – šaukštelyje kaitintą rudą masę, kuri greitai sustingdavo ir tapdavo geriausiu desertu kiekvienam vaikui.

Tai buvo gardžiausia naminė karamelė. Vaikai gamindavo ją slapta nuo tėvų, nes per dažnai taip smaližiauti nebuvo leidžiama. Smaližiai įkaitintose keptuvėse maišydavo cukrų ir laukdavo savo „saldainio“. Rezultatas taip smarkiai prilipdavo prie dantų, kad kartais baigdavosi net ir neplanuotais vizitais pas kiekvieno vaiko siaubą – odontologą.

Kitas nostalgiškas hitas – „Kogel mogel“. Tai desertu vadintas plakto kiaušinio ir cukraus mišinys, kurį kai kurie papildomai gardino kakava ar vaniliniu cukrumi. Šiandien, vos pagalvojus apie žalią kiaušinį iš parduotuvės, norisi susiraukti – ką jau kalbėti apie tokio deserto valgymą su pasimėgavimu. Tačiau anuomet „Kogel mogel“ buvo vienas populiariausių skanumynų.

Saldumynų spektras buvo ribotas, tačiau tuo metu niekas neįsivaizdavo, kad gali būti kitaip. Sausainis „Gaidelis“ su sviestu ar aliejuje kepti naminiai traškučiai buvo geriausi užkandžiai, kurie šiandien daug kam kelia malonią nostalgiją.

Ragavimo iššūkių užuomazgos su „Center Shock“

Vėlyvųjų 90-ųjų ir 2000-ųjų pradžios vaikų pamėgta „Center Shock“ kramtomoji guma – rūgštumo iššūkis, kurį žinojo visi, nors internetas tuo metu neturėjo tam jokios įtakos.

Tuo metu tai buvo saldainis su charakteriu. Jį prakandus, po kelių akimirkų saldumą keitė veidą sutraukiantis rūgštumas – išspjauti nevalia, privalai kentėti. Galima drąsiai sakyti, kad būtent „Center Shock“ davė pagrindą maisto ragavimo iššūkiams, kurių šiuo metu – pilnas internetas.

Tradicijas keičia tendencijos

Šiandien smaližiaujame visai kitaip. Priešakyje – socialinių tinklų suformuoti ir jau visame pasaulyje populiarūs produktai. Šiandien skanumynai nebėra vien tik apie skonį. Pasiūlos trūkumo laikai jau praeityje, o rinka perpildyta įvairiausiais produktais, todėl gamintojams tenka siūlyti daug daugiau nei tik skanų kąsnį. Tam tikro prekių ženklo skanėstas kišenėje – tarsi vertybinis pareiškimas, o kartais net ir statuso simbolis.

„Dabar užtenka vieno sėkmingo „TikTok“ vaizdo įrašo – ir visas pasaulis ima ieškoti konkretaus saldumyno. Tendencijos formuojasi akimirksniu. Tai, kas šiandien populiarumo viršūnėje, rytoj gali būti pamiršta. Ir atvirkščiai – niekam nežinomas naujas skonis per naktį gali tapti visų geidžiamiausiu“, – sako Dovydas Juškys, „Candy POP“ bendraįkūrėjas ir grupės vadovas.

Skanėstai, kurie pradžiugins Alfa kartos vaikus

„Vaikai šiandien renkasi ne tik pagal skonį – jie nori istorijos ir galimybės būti jos dalimi. Kuo labiau skanėstas tinka „TikTokui“ ar „Instagramui“ – yra unikalios formos, tekstūros ar pasižymi specifiniu būdu, kaip jį ragauti – tuo greičiau jis taps hitu“, – pastebi Dovydas Juškys.

Šiuo metu populiarumo viršūnėje karaliauja kristaliniai saldainiai (angl. Crystal Candy) – permatomi, traškūs, saldūs ledinukai, savo forma primenantys mineralinius kristalus. Jų išskirtinumas – ypatingas traškesys kramtant. Ragautojai įrašo šį garsą ir dalinasi socialiniuose tinkluose kaip ASMR potyrį, kuris ne tik sužadina skonio receptorius, bet ir maloniai pakutena ausis.

Dar viena pasaulinė banga, kuri ritasi jau ne pirmus metus – tai sausai šaldyti skanėstai (angl. Freeze-dried Candy). Įprasti saldainiai (ir ne tik) perdirbami šaltyje, išgaunant naują, visiškai netikėtą pažįstamo skonio tekstūrą. Visame pasaulyje vis dar labai populiarūs tiek sauso šaldymo saldainiai, tiek uogos, vaisiai ar net ledai ir kiti maisto produktai.

Naujausia tendencija, dėl kurios kišenpinigių negaili jaunieji ragautojai – tai nulupami guminukai (angl. Peelable Candy).Jų valgymo procesas – kaip ritualas, puikiai tinkantis vaizdo turiniui kurti. Guminukai pagaminti iš dviejų sluoksnių, iš kurių vieną reikia nulupti tarsi bananą. Tiesa, valgomos abi saldainio dalys.

Jeigu norite tikrai pradžiuginti šiuolaikinį „Alfa“ kartos smaližių, rinkitės ypatingai mažučius, traškius, spalvingus „Nerds“ saldainius, kuriuos paprastai valgoma saujomis, o ne po vieną. Neapsiriksite su „MRBeast“ šokoladu, kuris yra siejamas su viena garsiausių „YouTube“ asmenybių. Skonių iššūkių mėgėjams patiks kažkas iš rūgščių skanėstų kolekcijos – „Warheads“, „Sour Patch“ ar „Brain Blasterz“. Jaunąją kartą pradžiugins ir maišelis iš „Mike and Ike“ asortimento. Tai tik maža dalis šiuo metu populiariausių skanėstų prekių ženklų.

Kas nurungė Dubajaus šokoladą?

Pastaruoju metu smaližiai visame pasaulyje atranda „Angel Hair“ (liet., „Angelo šukuosena“) – išskirtinį baltą šokoladą su netikėtu įdaru. Iš pirmo žvilgsnio, šis produktas labai primena dar visai neseniai populiarumo viršūnėse buvusį Dubajaus šokoladą, tačiau nuo pirmtako jis skiriasi viena esmine detale. Šokolado viduje slepiasi švelnus pistacijų kremas ir – pasiruoškite nustebti – purus saldainio sluoksnis, primenantis visiems gerai pažįstamą cukraus vatą. Būtent ji šįkart tapo esminiu skiriamuoju bruožu, kuris padėjo desertui žaibiškai išpopuliarėti visame pasaulyje.

Jeigu anksčiau saldumynai tiesiog numalšindavo poreikį suvalgyti ką nors skanaus, tai šiandien jie – galinga įvaizdžio dalis. Vaikai renkasi ne tik pagal skonį – jiems reikia istorijos, galimybės parodyti save ir būti kokio nors judėjimo dalimi. 

Ar patiko šis įrašas?
 

0 komentarų

Komentuoti ir diskutuoti gali tik registruoti portalo lankytojai. Kviečiame prisijungti prie mūsų bendruomenės ir prisijungti prie diskusijų!

Prašome prisijungti

Taip pat skaitykite

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas