Prisijunkite prie Bilis.lt ir mėgaukitės išskirtinėmis galimybėmis. Registruoti vartotojai mato mažiau reklamų, gali rašyti komentarus bei dalyvauti įvairiuose konkursuose!
Tęsdami prisijungimą soc. tinklais jūs automatiškai sutinkate su privatumo politika ir naudojimosi taisyklėmis, kurias rasite paspaudę čia.
Europoje įvyksta istorinis lūžis, kuris verčia persvarstyti visa, ką žinojome apie automobilių rinką
Europoje įvyksta istorinis lūžis, kuris verčia persvarstyti visa, ką žinojome apie automobilių rinką
Ilgus metus dyzeliniai ir LPG dujomis varomi automobiliai Europoje buvo laikomi racionaliausiu pasirinkimu tiems, kurie nori pigiai važiuoti ir nesukti galvos dėl brangstančio kuro. Tačiau 2025-ieji tapo metais, kai sena tvarka pradeda birėti. Elektromobiliai, ypač įkraunami namuose, pirmą kartą istorijoje pasirodė esantys pigesni nei bet koks LPG automobilis, o keliose Europos šalyse jų registracijų skaičius jau vejasi – ir artimiausiais mėnesiais gali pralenkti – dyzelinius modelius. Tai nėra vien tik technologinis pokytis. Tai – tikras kultūrinis poslinkis, keičiantis ne tik vairuotojų įpročius, bet ir automobilių pramonę nuo Lisabonos iki Vilniaus.
Elektromobiliai vejasi dyzelį ir LPG: istoriniai skaičiai
Nors dar prieš kelerius metus daugelyje bendrijos valstybių dujiniai automobiliai (daugiausia LPG) buvo pigiausi eksploatuoti, šiandien realybė dramatiškai pasikeitė. Statistikos iš Lenkijos, kuri yra vienas didžiausių automobilių rinkų regione, gerai atspindi bendrą Europos tendenciją. Nuo metų pradžios iki spalio pabaigos užregistruota daugiau kaip 16 tūkst. naujų automobilių su LPG sistemomis – 16 proc. daugiau nei pernai tuo pačiu metu. Tai rodytų augantį susidomėjimą dujomis, tačiau šis augimas nublanksta prieš elektromobilių bumą.
Šalyje užregistruota 35 627 nauji elektromobiliai – daugiau nei dvigubai daugiau nei LPG automobilių ir net 140 proc. daugiau nei pernai. Tai jau nebe atskiri žingsniai į tvaresnę ateitį, o rimtas šuolis, kurį atspindi ir kitų Europos šalių duomenys: Vokietijoje, Ispanijoje ir Švedijoje elektromobilių dalis taip pat sparčiai auga, o jų registracijos kai kuriuose segmentuose jau lenkia dyzelinių automobilių pardavimus.
Tendencijos pastaraisiais mėnesiais kalba dar aiškiau. Vien lapkritį Lenkijoje užregistruota: – 4 986 elektromobiliai (+332 %), – 3 168 dyzeliniai automobiliai (–30 %), – 3 082 įkraunami hibridai (+118 %), – 2 006 automobiliai su dujų įranga (–5 %).
Šie skaičiai patvirtina: Europa yra ties slenksčiu, kai elektromobiliai gali pirmą kartą istorijoje aplenkti dyzelinius automobilius pagal naujų registracijų skaičių.
Subsidijų efektas: laikinas šuolis ar nauja realybė?
Lietuvoje jau kelis metus taikomos skatinimo priemonės elektromobiliams pirkti padėjo formuoti naujus pirkėjų įpročius, o panašios programos veikė ar tebeveikia daugelyje ES šalių. Vien Lenkijoje programai „NaszeEauto“, finansuojamai iš nacionalinio atkūrimo fondo, iki lapkričio pabaigos jau skirta daugiau kaip 730 mln. zlotų – apie 62 proc. viso biudžeto. Analitikai prognozuoja, kad subsidijos gali baigtis 2026 m. vasarį.
Panašios diskusijos vyksta Prancūzijoje ir Italijoje, kur subsidijų programos taip pat artėja prie pabaigos. Kyla klausimas: ar elektromobilių bumas tęsis, kai finansinė paskata susitrauks? Vis dėlto eksperti teigia, kad elektra varomų automobilių pranašumas jau nebėra vien subsidijos – jie tampa finansiškai konkurencingi net ir be papildomos paramos.
Ne mažiau svarbi ir pasiūlos problema: kai kuriose Europos valstybėse, ypač ten, kur populiarūs modeliai kaip „Tesla“, „Volkswagen ID.“ ar „Dacia Spring“, salonų aikštelės jau ištuštėjusios. Gamintojai nebespėja vykdyti užsakymų – tai rodo, kad elektromobilių paklausa tapo sistemine, o ne vien finansinių paskatų nulemta.
Ar LPG vis dar pigiausias? Tik ne tiems, kas turi kištuką namie
LPG ilgai išlaikė pigiausio 100 km kašto titulą. Tai rodo ir trečiojo 2025 m. ketvirčio skaičiai: esant 7,8 l/100 km sąnaudoms ir maždaug 0,61 €/l kainai, 100 km dujomis kainuoja apie 4,77 €. Benzinas ir dyzelinas šiuo metu gerokai brangesni: apie 9,03 € ir 8,07 € už 100 km.
Tačiau čia prasideda tikras lūžis – elektromobiliai, įkraunami namuose, kainuoja ženkliai pigiau. Turint vidutinę 0,25 €/kWh elektros kainą, kompaktiškas elektromobilis 100 km įveikia už maždaug 4,02 €. Didesni SUV klasės modeliai – už apie 4,30 €. Tai oficialiai paverčia elektra varomus automobilius pigiausiais rinkoje, bent jau tiems, kurie turi galimybę įkrauti automobilį namuose.
Tendencija identiška ir kitose ES šalyse: Vokietijoje, Prancūzijoje ir Belgijoje skaičiavimai rodo, kad namuose įkraunamas elektromobilis tampa ekonomiškiausiu pasirinkimu, o viešieji įkrovikliai vis dar brangesni, bet daugeliui vairuotojų reikalingi tik epizodiškai.
Ar elektromobiliai jau paruošti Europai?
Europiečiams, gyvenantiems daugiabučiuose ir neturintiems nuosavo kiemo, elektromobiliai vis dar kelia klausimų. Tačiau technologijos sparčiai tobulėja, o modelių pasiūla šiandien – didesnė nei bet kada anksčiau. Pavyzdžiui, „Dacia Spring“ – vienas pigiausių elektromobilių rinkoje – kainuoja apie 66 tūkst. zlotų ir pasižymi itin mažais eksploatacijos kaštais. Nors kelionėms į kitą šalies galą jis netinka, kasdienei miestų rutinai jis tampa tikru kainos ir naudos lyderiu.
Tuo tarpu jo brolis „Dacia Sandero“ su LPG įranga kainuoja panašiai (apie 68 tūkst. zlotų), tačiau jo eksploatacija šiuo metu jau brangesnė. Vis dėlto vidaus degimo varikliai kol kas išlaiko pranašumą universalumo srityje – tai lemia patogus nuotolis, greitesnis degalų papildymas ir mažesnė vertės netektis.
Europa juda tvarumo link, bet tai nereiškia, kad tradiciniai varikliai išnyks akimirksniu. Tačiau jų dominavimas akivaizdžiai slūgsta, o elektromobiliai tampa vis realesne alternatyva ne tik ekologine, bet ir finansine prasme.
Prašome gerbti kitus komentatorius. Gerų diskusijų! Apsauga nuo robotų rūpinasi reCAPTCHA ir yra taikoma „Google“
privatumo politika ir naudojimosi sąlygos.
0 komentarų
Prašome gerbti kitus komentatorius. Gerų diskusijų! Apsauga nuo robotų rūpinasi reCAPTCHA ir yra taikoma „Google“ privatumo politika ir naudojimosi sąlygos.