Alyvos keitimo klaidos, kurios veda prie katastrofos: ekspertai pasakė, kada rizikuojate labiausiai

Paskelbė Viktoras Baliulis
Paskelbta

Alyvos keitimo klaidos, kurios veda prie katastrofos: ekspertai pasakė, kada rizikuojate labiausiai

Automobilių priežiūros rekomendacijos daugybei vairuotojų yra lyg šventa taisyklė. Viena jų - kas 10 000 kilometrų keisk alyvą. Šis skaičius tapo beveik automatinis atsakymas, kai kas nors teiraujasi, kaip dažnai reikėtų pasirūpinti savo transporto priemone. 

Tačiau ar ši sena taisyklė tebėra aktuali šiandien, kai technologijos ir tepalų kokybė pasikeitė neatpažįstamai? Automobilių ir alyvos gamintojai, o taip pat ir servisai, pastaraisiais metais pateikė naujų duomenų, kurie šiek tiek keičia įprastus įsivaizdavimus. 

Naujos kartos sintetinės alyvos, pažangios variklių konstrukcijos ir net išmanesnės alyvos filtravimo sistemos leidžia daugeliui automobilių saugiai važiuoti ilgiau nei 10 000 kilometrų tarp alyvos keitimų. Tačiau kartu tai kelia painiavą – kada keisti alyvą iš tikrųjų?

Norint tinkamai prižiūrėti automobilį ir išvengti bereikalingų išlaidų, svarbu suprasti, kokie faktoriai iš tikrųjų lemia alyvos keitimo dažnumą. Kiekvienas atvejis gali būti skirtingas, o vadovavimasis tik skaičiumi – ne visada pats išmintingiausias sprendimas.

Kodėl atsirado taisyklė keisti alyvą kas 10 000 km?

Istoriškai rekomendacija keisti alyvą kas 10 000 kilometrų atsirado tuomet, kai buvo naudojamos mineralinės arba mažiau pažangios pusiau sintetinės alyvos. Šios alyvos gana greitai prarasdavo savo savybes, jos oksiduodavosi, surinkdavo nešvarumus, tapdavo klampesnės arba pernelyg skystos esant temperatūrų pokyčiams. 

Senesni varikliai taip pat neturėjo tokių efektyvių filtravimo ar alyvos cirkuliacijos sistemų kaip šiuolaikiniai. Be to, automobiliai anuomet dažniau dirbdavo sunkesnėmis sąlygomis, daugiau dulkėtų kelių, prastesnis kuro kokybės lygis, mažesnis inžinerinis tikslumas. 

Visa tai sąlygojo, kad reguliariai keičiama alyva buvo tiesiog būtinybė norint išvengti didesnių variklio pažeidimų. Ši taisyklė išliko tarsi paveldėtas įprotis, nors realybė jau seniai pasikeitė. 

Daugelis šiuolaikinių automobilių gali važiuoti gerokai daugiau, jei naudojama kokybiška alyva ir laikomasi kitų gamintojo priežiūros rekomendacijų.

Kada alyvą tikrai reikia keisti dažniau?

Nors technologijos pažengė, kai kuriais atvejais iš tiesų verta apsvarstyti dažnesnį alyvos keitimą. Pavyzdžiui, jeigu dažnai važinėjate trumpus atstumus mieste, variklis retai pasiekia optimalią darbinę temperatūrą, o tai gali lemti greitesnį alyvos senėjimą. 

Tokiomis sąlygomis alyva nespėja tinkamai išgarinti drėgmės ir gali kaupti daugiau teršalų. Taip pat svarbu atsižvelgti, jei dažnai važiuojate labai dulkėtais keliais, tempimo režimu, ekstremaliomis temperatūromis – tiek karščiu, tiek šaltu. Tokiose situacijose alyvos senėjimo procesai spartėja, todėl gamintojai dažnai nurodo trumpesnius intervalus alyvos keitimui.

Svarbu nepamiršti, kad net jei per metus nenuvažiuojate rekomenduoto kilometrų skaičiaus, alyva sensta ir dėl laiko. Gamintojai paprastai rekomenduoja keisti alyvą bent kartą per metus, nepriklausomai nuo nuvažiuoto atstumo, kad išlaikytumėte tinkamas tepimo savybes.

Ką sako šiuolaikiniai gamintojai ir alyvų gamintojai?

Daugelis šiuolaikinių automobilių gamintojų savo priežiūros planuose nurodo alyvos keitimo intervalus, siekiančius 15 000, 20 000 ar net 30 000 kilometrų. Tiesa, tokie intervalai dažniausiai galioja su sąlyga, kad naudojama aukštos kokybės sintetinė alyva, ir automobilis eksploatuojamas vadinamomis normaliomis sąlygomis.

Pavyzdžiui, Vokietijos gamintojai, tokie kaip BMW ar „Mercedes-Benz“, jau seniai taiko ilgesnius alyvos keitimo intervalus, pasikliaudami alyvos kokybės jutikliais ir variklio darbo analizėmis. Tokios sistemos leidžia realiu laiku įvertinti, kada alyva iš tiesų praranda savo savybes, o ne pasikliauti vien kilometrais.

Alyvų gamintojai taip pat siūlo produktus, kurie pasižymi aukštu atsparumu oksidacijai, terminėms apkrovoms ir ilgu eksploatacijos laikotarpiu. Žinoma, tai nereiškia, kad alyvą galima ignoruoti metų metus, bet tai leidžia racionaliau planuoti jos keitimą.

Kaip teisingai spręsti dėl alyvos keitimo dažnumo?

Pats patikimiausias būdas nuspręsti, kada reikia keisti alyvą – vadovautis savo automobilio gamintojo rekomendacijomis ir atsižvelgti į realias eksploatacijos sąlygas. Jei važinėjate daugiausia magistralėmis, nesusiduriate su ekstremaliomis sąlygomis, galite drąsiai sekti ilgesniais intervalais.

Jei jūsų kelionės dažnos trumpais atstumais, dažnai startuojate šaltu varikliu ar patenkate į dideles spūstis, verta alyvą keisti dažniau, galbūt ir kas 10 000 kilometrų. Visada naudinga reguliariai tikrinti alyvos lygį ir spalvą. 

Jei pastebite, kad ji patamsėjusi, su priemaišomis arba turi stiprų degėsių kvapą – laikas keisti anksčiau. Geriausia taisyklė yra ne aklai laikytis skaičių, o sąmoningai vertinti savo automobilio būklę ir realias važiavimo sąlygas. Tada ir variklis tarnaus ilgiau, ir piniginė nebus bereikalingai ploninama.

Ar patiko šis įrašas?
 

Domiuosi pasaulio aktualijomis ir technologijomis, nes tikiu, kad tik suprasdami šiandieną galime pasiruošti rytojui. Rašydamas siekiu apjungti globalias naujienas su technologijų raida. Ieškau ne tik faktų, bet ir prasmių, kurios padeda skaitytojui geriau orientuotis sparčiai besikeičiančiame pasaulyje.

0 komentarų

Rekomenduojame perskaityti

Taip pat skaitykite

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas