Tai gali visiškai sugadinti automobilio variklį, kaip viena klaida sukelia nepataisomą katastrofą

Paskelbė Viktoras Baliulis
Paskelbta

Tai gali visiškai sugadinti automobilio variklį, kaip viena klaida sukelia nepataisomą katastrofą

Kiekvienas vairuotojas yra prisibijantis staigaus ir nekontroliuojamo variklio elgesio. Viena iš pavojingiausių situacijų yra vadinamasis variklio „užsibėgimas“, tai reiškinys, kai dyzelinis variklis pats pradeda kelti apsukas iki maksimumo, o užgesinti jį raktu nebeįmanoma. 

Tai įvyksta retai, bet pasekmės gali būti katastrofiškos, tai sugadintas variklis, gaisras ar net automobilio sunaikinimas. Dažniausiai šis reiškinys pasireiškia dyzeliniuose varikliuose su turbokompresoriumi. Tokiais atvejais variklis ima deginti nebe dyzeliną, o pačią variklinę alyvą, patenkančią į degimo kamerą.

Tuomet susidaro savarankiškas ciklas, kuo didesnės apsukos, tuo daugiau alyvos patenka į cilindrus, o procesas tampa praktiškai nekontroliuojamas. Svarbiausia priežastis, tai neteisingas alyvos kiekis. Per didelis jos lygis variklyje gali atrodyti smulkmena, tačiau būtent tai dažnai yra „užsibėgimo“ pradžia.

Kodėl per daug alyvos kelia grėsmę?

Kai variklyje alyvos pripilama daugiau nei leidžia gamintojas, alkūninis velenas, besisukdamas, plaka į jos paviršių. Alyva pradeda putoti ir smarkiai taškytis. Vietoje to, kad ventiliacijos sistema pašalintų tik garus, įsiurbimo sistemą patenka ir skystos alyvos lašai. Turbina kartu su oru įsiurbia šią alyvą ir paduoda ją į cilindrus.

Ten ji elgiasi kaip kuras, tačiau problema ta, kad elektroninis variklio valdymo blokas nekontroliuoja šio proceso. Kuo greičiau sukasi variklis, tuo daugiau alyvos patenka į degimo kameras. Taip prasideda užburtas ratas, vedantis į visišką variklio destrukciją.

Kaip alyvos patenka per daug?

Priežasčių gali būti kelios. Dažniausia, tai per didelis kiekis supilamas keičiant alyvą. Kadangi skirtumas tarp minimalaus ir maksimalaus lygio matuoklyje yra vos apie litras, nesunku perlenkti lazdą. Kita priežastis yra į alyvą patekęs kuras. Tai būdinga šiuolaikiniams dyzeliams, ypač kai sugenda purkštukai arba nepavyksta tinkamai išvalyti DPF filtro. Tokiu atveju nesudegęs kuras nuvarva į karterį ir kelia bendrą lygį.

Dar viena pavojinga situacija yra kai į alyvą patenka aušinimo skystis. Tai gali nutikti pradegus tarpikliui tarp bloko ir galvutės arba skilus pačiai galvutei. Tokiu atveju alyvos matuoklyje pasirodo šviesiai ruda emulsija.

Kaip atpažinti užsibėgimo pradžią?

Pirmasis ženklas, tai staigus ir nekontroliuojamas apsukų kilimas, nors akceleratoriaus pedalas nespaudžiamas. Variklis ima kelti apsukas virš normalaus diapazono, iš išmetimo vamzdžio ima veržtis tankūs juodi arba balti dūmai. Iš po kapoto girdisi metalo kaukšėjimas ir turbinos švilpimas maksimaliose apsukose. Automobilis pradeda smarkiai drebėti, o išsiliejusi alyva gali degti ant įkaitusių detalių.

Kaip sustabdyti „užsibėgusį“ variklį?

Vien tik išjungti uždegimą nepadės, nes variklis dirba nebe naudodamas dyzelino, o degindamas alyvą. Kai kuriuose moderniuose dyzeliuose yra sklendės, nutraukiančios oro tiekimą, bet tai retenybė.

Praktiškai veiksmingiausias būdas yra mechaniškai „užsmaugti“ variklį. Reikia užtraukti rankinį stabdį, įjungti aukščiausią pavarą, laikant nuspaustą stabdį atleisti sankabą. Variklis dėl apkrovos užges. Tai pavojinga, bet kartais vienintelis būdas išgelbėti automobilį nuo visiško sunaikinimo ar gaisro.

Jei to padaryti nepavyksta, belieka laukti, kol baigsis alyva. Tai gali trukti kelias minutes, tačiau dažniausiai reiškia visišką variklio sugadinimą.

Pasekmės ir pavojai

Užsibėgus varikliui, apsukos peržengia konstrukcines ribas. Detalės, skirtos dirbti iki 5 000 aps./min., staiga sukasi 8 000 - 10 000 aps./min. Toks krūvis lemia dalių lūžimą, stūmoklių strigimą cilindruose, guolių sugadinimą. Kraštutiniais atvejais švaistiklis gali pramušti bloką, tai reiškia visišką variklio žūtį.

Be to, alyvos nuotėkis ant įkaitusio išmetimo kolektoriaus (600 - 800 °C) gali iškart sukelti gaisrą. Tokia situacija kelia pavojų ne tik automobiliui, bet ir jo keleiviams.

Kaip išvengti problemos?

Geriausia prevencija yra reguliarus alyvos lygio tikrinimas kas kelias savaites arba prieš ilgesnes keliones. Svarbu stebėti ne tik kiekį, bet ir kokybę, ar alyva nepakeitusi spalvos, ar nekvepia kuru, ar neatrodo pieno spalvos. Alyvos lygis turi būti maždaug viduryje tarp minimo ir maksimumo žymių.

Taip pat būtina prižiūrėti turbiną, keisti jos sandariklius kas 150 - 200 tūkst. kilometrų, kaip rekomenduoja gamintojas. Susidėvėję sandarikliai dažnai tampa pagrindine priežastimi, kodėl alyva patenka į įsiurbimo sistemą.

Variklio „užsibėgimas“, tai viena pavojingiausių dyzelinių automobilių avarijų, galinti sunaikinti variklį vos per keliasdešimt sekundžių. Dažniausia priežastis yra per didelis alyvos lygis arba netinkama jos sudėtis. Vairuotojų sąmoningumas ir reguliarus techninis aptarnavimas yra vienintelė patikima apsauga nuo šios grėsmės.

Ar patiko šis įrašas?
 

Domiuosi pasaulio aktualijomis ir technologijomis, nes tikiu, kad tik suprasdami šiandieną galime pasiruošti rytojui. Rašydamas siekiu apjungti globalias naujienas su technologijų raida. Ieškau ne tik faktų, bet ir prasmių, kurios padeda skaitytojui geriau orientuotis sparčiai besikeičiančiame pasaulyje.

0 komentarų

Komentuoti ir diskutuoti gali tik registruoti portalo lankytojai. Kviečiame prisijungti prie mūsų bendruomenės ir prisijungti prie diskusijų!

Prašome prisijungti

Rekomenduojame perskaityti

Taip pat skaitykite

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas