Prisijunkite prie Bilis.lt ir mėgaukitės išskirtinėmis galimybėmis. Registruoti vartotojai mato mažiau reklamų, gali rašyti komentarus bei dalyvauti įvairiuose konkursuose!
Tęsdami prisijungimą soc. tinklais jūs automatiškai sutinkate su privatumo politika ir naudojimosi taisyklėmis, kurias rasite paspaudę čia.
Avarija, kurios Kremlius bijojo: ar Rusijos kosmoso programai smogta paskutinė vinis?
Lapkričio 27 dieną Baikonūro kosmodrome įvyko rimta avarija, kuri laikinai sustabdė Rusijos galimybes skraidinti įgulas ir krovinius į kosmosą. Nors „Sojuz MS28“ startas buvo sėkmingas, incidentas parodė, kad svarbiausia šalies infrastruktūra yra pažeidžiama.
Paleidimo metu dronų vaizduose užfiksuota, kad techninės priežiūros kabina „8U216“ atsidūrė apversta liepsnos griovyje. Įgula, kurią sudarė kosmonautai Sergejus Kud Sverčkovas ir Sergejus Mikajevas bei NASA astronautas Kristoferis Viljamsas, saugiai pasiekė Tarptautinę kosminę stotį.
Vis dėlto avarija paveikė vienintelę Rusijos aikštelę Baikonūre, galinčią reguliariai aptarnauti skrydžius į stotį. Kitos bazės, tokios kaip Pleseckas ar Vostočnyj, turi techninių ar orbitinių ribojimų ir negali greitai perimti šios funkcijos.
Avarijos mastas
„8U216“ yra masyvi mobili metalinė platforma, sverianti daugiau kaip 130 tonų, naudojama variklių patikrai, apsauginių dangčių nuėmimui ir pirotechninių įtaisų montavimui. Ji pagaminta dar šeštajame dešimtmetyje, tačiau panašios konstrukcijos iki šiol naudojamos ir kitose „Sojuz“ aikštelėse.
Po starto patikrinimai parodė, kad slėgio skirtumai po platforma ištraukė kabiną iš jos nišos ir nubloškė žemyn maždaug 20 metrų. Manoma, kad ji galėjo būti nepakankamai pritvirtinta arba fiksavimo mechanizmai nesuveikė. Dalis specialistų teigia, kad pažeidimai per dideli remontui, todėl kabiną teks pakeisti ar perstatyti.
Remontas ir misijų atidėjimai
„Roscosmos“ pranešė, kad atsarginės dalys šalyje yra, tačiau darbų trukmė neaiški. Vertinimai svyruoja nuo kelių mėnesių iki kelerių metų, nes reikia ne tik pakeisti kabiną, bet ir nuodugniai patikrinti visą aikštelę. Po remonto dar bus būtinas bent vienas bandomasis nepilotuojamas skrydis.
Dėl šios pauzės planuotas krovininis „Progress MS33“ paleidimas 2025 metų gruodžio 21 dieną greičiausiai bus nukeltas, taip pat gali vėluoti ir kita įgulos misija „MS29“, numatyta 2026 metų liepos 14 dieną. Perkelti skrydžių į kitus kosmodromus Rusija beveik neturi galimybių, tad laukia priverstinis tvarkaraščio keitimas.
Platesnis kontekstas
Baikonūras anksčiau jau patyrė skaudžių nelaimių, tarp jų ir 1960 metų Nedelino katastrofą, tačiau dabartinis incidentas ypač nepatogus dabartinėmis geopolitinėmis sąlygomis. Nuo 2022 metų sankcijos smarkiai sumažino „Roscosmos“ komercinius užsakymus ir tarptautinius projektus.
Nutrauktos ar sustabdytos programos su partneriais, tarp jų „ExoMars“ ir Venera D, o keli Europos kosmoso agentūros palydovų ir teleskopų startai buvo perkelti kitiems tiekėjams. Tad bet koks papildomas infrastruktūros sutrikimas reiškia dar didesnį spaudimą ir finansinę įtampą agentūrai.
Nors „Sojuz MS28“ misija baigėsi sėkmingai, avarija atskleidė, kad Rusijos skrydžiai į Tarptautinę kosminę stotį priklauso nuo vieno kritinio taško. Kol Baikonūro aikštelė nebus pilnai atkurta, šalies kosminė programa turės taikytis prie priverstinių pauzių ir atidėjimų.
Domiuosi pasaulio aktualijomis ir technologijomis, nes tikiu, kad tik suprasdami šiandieną galime pasiruošti rytojui. Rašydamas siekiu apjungti globalias naujienas su technologijų raida. Ieškau ne tik faktų, bet ir prasmių, kurios padeda skaitytojui geriau orientuotis sparčiai besikeičiančiame pasaulyje.
0 komentarų
Prašome gerbti kitus komentatorius. Gerų diskusijų! Apsauga nuo robotų rūpinasi reCAPTCHA ir yra taikoma „Google“
privatumo politika ir naudojimosi sąlygos.
0 komentarų
Prašome gerbti kitus komentatorius. Gerų diskusijų! Apsauga nuo robotų rūpinasi reCAPTCHA ir yra taikoma „Google“ privatumo politika ir naudojimosi sąlygos.