Ketinama uždrausti vieną žieminių padangų tipą: kelių remonto išlaidos milžiniškos

Paskelbė Rūta
Paskelbta

Ketinama uždrausti vieną žieminių padangų tipą: kelių remonto išlaidos milžiniškos
Ketinama uždrausti vieną žieminių padangų tipą: kelių remonto išlaidos milžiniškos

Ar gali būti, kad padangos, kurios turėtų saugoti gyvybes žiemą, kartu naikina kelius taip greitai ir taip brangiai, kad jų naudojimas tampa ekonomiškai nepateisinamas? Būtent tokį klausimą šiandien kelia Vašingtono valstijos pareigūnai. Diskusijos dėl visiško dygliuotų padangų draudimo vėl suaktyvėjo, o naujausia ataskaita atskleidžia šokiruojančius skaičius: milijonai dolerių, išleidžiami kasmet vien valstijos kelių remontui, kelia rimtų abejonių, ar šis padangų tipas dar turi vietą moderniame transporte.

Kaip dygliuotos padangos virsta brangia problema

Dygliuotos padangos nėra naujiena – jų metaliniai kaiščiai turi prasmę važiuojant per gryną ledą, nes sukibimas tokiomis sąlygomis neabejotinai pagerėja. Tačiau jų veikimas ant įprasto asfalto tampa tikru iššūkiu infrastruktūrai. Metaliniai dygliai veikia tarsi miniatiūriniai grąžtai: skrodžia sausą ir drėgną dangą, išrauna daleles, ardo apsauginį sluoksnį ir spartina kelio dangos irimą. Kuo daugiau transporto priemonė dygliuotomis padangomis pravažiuoja vienu maršrutu, tuo greičiau tenka atlikti brangius remonto darbus.

Pasak Washington State Transportation Commission (WSTC) ataskaitos, dygliuotos padangos kasmet „suvalgo“ 20–29 mln. JAV dolerių. Tai prilygsta maždaug 80–115 mln. zlotų ir susiję tik su valstybiniais greitkeliais. Pridėjus vietinės reikšmės kelius, tikrieji kaštai būtų dar didesni.

Įdomiausia tai, kad dabartinis mokestis už tokias padangas – vos 5 JAV doleriai (apie 20 zlotų). Per metus valstija surenka tik 315 tūkst. dolerių: mažiau nei 2 procentus sumos, reikalingos padarytai žalai padengti. Finansinė disproporcija tokia ryški, kad pareigūnai jau atvirai sako – sistema tiesiog nelogiška.

Ar jos dar tikrai reikalingos saugumui?

Ekonominiai argumentai įspūdingi, tačiau studded padangų šalininkai visada remiasi saugumu. Vis dėlto net šioje srityje tyrimai verčia abejoti, ar dygliai tebėra geriausias pasirinkimas. Senesni, dar prieš du dešimtmečius atlikti bandymai parodė, kad dygliuotos padangos geriausiai veikia maždaug ties 0 °C temperatūra. Kai šiluma krenta žemiau arba kyla aukščiau, jų pranašumas tirpsta.

O per tą laiką padangų pramonė nuėjo milžinišką kelią. Šiuolaikinės nedygliuotos žieminės padangos, ypač aukštesnės klasės, pasižymi žymiai geresniu sukibimu šaltyje, efektyviau šalina vandenį bei šlapdribą ir – svarbiausia – beveik nedaro žalos asfaltui. Jų našumas ant juodo kelio tiesiog nepalyginamai geresnis nei dyglių, kuriems reikalingas ledas, kad jie atsiskleistų visu pajėgumu.

Todėl ataskaitos autoriai tiesiai sako: argumentai, pateisinantys dygliuotų padangų naudojimą, tampa vis silpnesni. Modernios alternatyvos jau sugeba suteikti panašų saugumą, bet be žalingų pasekmių infrastruktūrai.

Vašingtono valstijoje dygliuotas padangas leidžiama naudoti tik nuo lapkričio 1 d. iki kovo 31 d. Naudojimas ne sezono metu vairuotojams gali kainuoti 137 dolerių (apie 550 zlotų) baudą. Tačiau net ir šis ribojimas nesumažina metinių nuostolių.

Siūlomi pokyčiai: didesni mokesčiai ir laipsniškas draudimas

Atsižvelgdama į skaičius, WSTC siūlo du galimus scenarijus, kurie galėtų pakeisti padėtį. Pirmasis – gerokai padidinti mokestį: vietoj simbolinių 5 dolerių taikyti 50 dolerių mokestį, kuris būtų pervadintas „kelio dangos pažeidimų mokesčiu“. Tai reikštų maždaug 200 zlotų ekvivalentą. Tokia suma bent iš dalies kompensuotų asfaltui daromą žalą ir, tikėtina, atgrasytų dalį vairuotojų nuo dygliuotų padangų pasirinkimo.

Antrasis scenarijus dar radikalesnis – dvejų metų laikotarpiu visiškai atsisakyti dygliuotų padangų naudojimo. Ne staiga, bet palaipsniui, kol būtų pereita prie modernesnių techninių sprendimų. Atsižvelgiant į tai, kad jų populiarumas ir taip mažėja, tokia reforma neatrodo neįgyvendinama.

Tiesa, bandymų uždrausti dygliuotas padangas jau būta. Pavyzdžiui, 2019 m. siūlymas neperžengė komiteto ribos. Tačiau dabartinis kontekstas kitoks: infrastruktūros priežiūros išlaidos išaugo taip smarkiai, kad politinė valia keisti įstatymus atrodo žymiai tvirtesnė.

Kas laukia vairuotojų ir kelių infrastruktūros?

Jeigu draudimas būtų patvirtintas, Vašingtono vairuotojų laukia perėjimas prie modernių žieminių padangų, kurių pasirinkimas šiandien itin platus. Tuo tarpu valstija tikisi ženklaus sutaupymo – sumažėtų kelių dilimas, mažėtų rekonstrukcijų dažnis ir poreikis skirti milijonus dolerių žalos likvidavimui. Teoriškai tai būtų vienas didžiausių infrastruktūros apsaugos žingsnių per pastaruosius dešimtmečius.

Vis dėlto diskusijos neabejotinai tęsis. Daliai vairuotojų, ypač gyvenančių regionuose, kuriuose ledas susiformuoja dažniau, dygliuotos padangos vis dar atrodo saugiausias pasirinkimas. Kita vertus, moksliniai tyrimai ir technologinė pažanga rodo, kad saugumą galima užtikrinti ir negriaunant kelių.

Vašingtonas šiandien stovi kryžkelėje: viena padangų rūšis tampa finansine našta, kurios valstija nebepajėgia ignoruoti. Ar sprendimas uždrausti dygliuotas padangas taps precedentu ir kitoms JAV valstijoms? Ar vairuotojai lengvai priims pokyčius? Atsakymus parodys artimiausi mėnesiai, tačiau viena aišku jau dabar – šios diskusijos centre atsidūrė ne tik saugumas, bet ir milžiniška infrastruktūros ateities kaina.

Ar patiko šis įrašas?
 

Rūta


Žurnalistė

Tyrinėju automobilių pasaulį, mokslo atradimus ir technologijų raidą, siekdama sudėtingas temas paversti suprantamomis ir įtraukiančiomis istorijomis. Mano tikslas – aiškiai ir tiksliai perteikti tai, kas formuoja mūsų ateitį kelyje, laboratorijose ir skaitmeninėje erdvėje.

0 komentarų

Rekomenduojame perskaityti

Taip pat skaitykite

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas