Sovietinis galiūnas sugrįžta: 50 metų senumo technika šiandien gelbsti žmones nuo potvynių

Viktoras Baliulis , 2025-07-11, 16:34
0
Sovietinis galiūnas sugrįžta: 50 metų senumo technika šiandien gelbsti žmones nuo potvynių

Žvelgiant į galimų potvynių grėsmę Pietų Lenkijoje, šalies kariuomenė paskelbė esanti pasiruošusi panaudoti sunkiąją techniką tose vietovėse, kur rizika didžiausia. 

Vieni iš svarbiausių tokių atvejų įrankių – tai plaukiojantys vikšriniai transporteriai „PTS-M“. Šie senos konstrukcijos įrenginiai, dar menantys 1997 metų didįjį potvynį, prieš kurį netgi buvo planuota juos išimti iš naudojimo, vėl grįžta į pirmąsias gretas.

Po alinančių karščių per Lenkiją slenka lietaus banga. Sinoptikai paskelbė aukščiausio trečiojo lygio įspėjimus apie liūtis Lodzės, Silezijos, taip pat dalyse Mazovijos, Šventojo Kryžiaus, Mažosios Lenkijos ir Opolės regionų. 

Tikėtinas kritulių kiekis toks didelis, kad imtasi telkti ir karines tarnybas, pasiruošusias padėti gyventojams galimų potvynių atveju.

Jau pirmadienį paskelbta, kad Mažosios Lenkijos, Pdkarpatės, Šventojo Kryžiaus ir Liublino vaivadijose aukščiausios parengties režimu dirbs Teritorinės gynybos pajėgos. 

Lenkijos krašto apsaugos ministras informavo, jog jo nurodymu Nisko mieste suformuota speciali karinė grupė, kurioje yra ir būtiniausia technika. Operacija paremta 3-iojo Inžinerinio bataliono pajėgumais.

„PTS-M“ transporteris – vėl prieš stichiją

Didžiausią dėmesį traukia vikšriniai PTS-M transporteriai, galintys plaukti. Tokie įrenginiai yra būtini potvynių ir stichijų metu, jie skirti karių perkėlimui ir gyventojų gelbėjimui užtvindytose teritorijose. 

Būtent šie transporteriai buvo plačiai naudojami 1997 metais, per didįjį tūkstantmečio potvynį, taip pat 2010 ir 2024 metų stichijų metu.

„PTS-M“ istorija prasideda dar Sovietų Sąjungoje, į tarnybą jie įvesti 1965 metais kaip atnaujinta PTS modelio versija. Konstrukcija paremta „ATS-59“ vilkiku ir „T-54“ tanku. Transporteris gali gabenti dviejų žmonių įgulą ir daugiau nei 50 keleivių. 

Jame sumontuota ventiliacijos sistema, išplėstos krovinių talpos. Lenkijos kariuomenėje šios mašinos yra pagrindinės inžinerinių ir sprogmenų šalinimo dalinių technikos dalys nuo 1970-ųjų.

Pagrindiniai PTS-M duomenys:

  • Ilgis: 11,43 m
  • Plotis: 3,3 m
  • Aukštis: 2,65 m
  • Svoris: 27 700 kg
  • Maks. krovinys: 5000 kg (sausumoje), 10 000 kg (vandenyje)
  • Variklis: ChTZ V-54P, 350 AG
  • Greitis: 42 km/h (sausumoje), 11 km/h (vandenyje)

2024 metų potvynio metu kariuomenė pranešė turinti šiek tiek daugiau nei 100 PTS vienetų. Vis dėlto pagal 2021 metų Krašto apsaugos ministerijos duomenis – jų gali būti net 282. 

Kai kurie šios technikos vienetai artėja prie 50 metų amžiaus. Šių metų kovą ministerija netgi perdavė dvi tokias amfibijas Lenkijos mokslininkams darbui Svalbarde.

Ar „PTS-M“ pagaliau išeis į pensiją?

Dar dešimtajame dešimtmetyje buvo planuota šiuos transporteriu nurašyti. Tačiau 1997 metų katastrofa pakeitė planus. Nuo to laiko jiems taip ir neatsirado pilnaverčio įpėdinio.

Kovo 24 dieną krašto apsaugos ministras Władysławas Kosiniakas-Kamyszas paskelbė, kad pavedė parengti planus naujų amfibijų įsigijimui. Kol kas nėra žinoma, kaip toli pažengti šie darbai, tačiau tikėtina, jog naująją techniką gamins Lenkijos pramonė.

Tokie įrenginiai kariuomenei būtini, vien tik „Jelcz 442.32“ sunkvežimis, prikrautas įrangos, gali sverti apie 17 tonų. Nauji transportavimo sprendimai privalo atitikti šiuos svorius. Be to, vienintelė šalis, šiuo metu gaminanti tokią techniką yra Rusija, todėl importas šia kryptimi eliminuojamas.

Primename, kad dar prieš kelerius metus buvo kalbama apie naują programą „Jodła-GTI“ – lietuviškai tai būtų vikšrinis inžinerinis transporteris. Jo kūrimui svarstyta pasitelkti patirtį, įgytą projektuojant plaukiojantį BWP „Borsuk“.

Ar „PTS-M“ išeis užtarnauto poilsio – paaiškės artimiausiais metais. Kol kas, kai pavojus artėja, jie vis dar pirmieji, kurie siunčiami į pagalbą.

Rekomenduojame perskaityti ir šiuos tekstus:

Temos: Orai

Pasidalinkite šiuo įrašu

Ar patiko šis įrašas?
 

0 komentarų

Komentuoti ir diskutuoti gali tik registruoti portalo lankytojai. Kviečiame prisijungti prie mūsų bendruomenės ir prisijungti prie diskusijų!

Prašome prisijungti

Rekomenduojame perskaityti

Taip pat skaitykite

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas