Europos Sąjunga keičia savo planus? Didieji automobilių gamintojai jau ruošiasi pokyčiams

Paskelbė Rūta
Paskelbta

Europos Sąjunga keičia savo planus? Didieji automobilių gamintojai jau ruošiasi pokyčiams
Klimato saugotojams smūgis: automobilių gamintojai jau ruošiasi pokyčiams

Europos Sąjungoje įsibėgėja nauja diskusijų banga, galinti iš esmės pakeisti visos automobilių rinkos ateitį. Tai, kas dar prieš dvejus metus atrodė negrįžtama – 2035 m. draudimas registruoti vidaus degimo variklius turinčius automobilius – šiandien pradeda klibėti. Naujausi signalai iš Europos Komisijos ir didžiųjų pramonės žaidėjų rodo, kad vidaus degimo varikliai dar tikrai neišnyks iš Europos kelių. Priešingai – gamintojai jau ruošiasi jų renesansui.

2035 m. draudimas braška: ES persvarsto savo planus

Europos Komisija pradėjo peržiūrėti transporto sektoriaus dekarbonizacijos kelią. Dokumentas, kurį kai kas Briuselyje vadina „automobilių pramonės gelbėjimo paketu“, turėjo būti paskelbtas gruodžio 10 d., tačiau kompromiso tarp pramonės ir aplinkosauginių organizacijų rasti nepavyko. Dabar vis labiau tikėtina, kad dokumentas pasirodys tik apie gruodžio 20 d., o gal net sausio pradžioje – tai tik dar labiau patvirtina, jog planai nėra galutiniai.

Ši pauzė – ženklas, kad ES supranta: radikalus atsisakymas vidaus degimo variklių be papildomų sprendimų gali būti pavojingas ne tik ekonomikai, bet ir technologinei konkurencijai su JAV ar Kinija. Todėl Komisija artėja prie kompromiso, kuris leistų tam tikroms variklių formoms išlikti.

CLEPA: gamintojai jau rengia vidaus degimo variklių ateitį

Europos automobilių komponentų asociacija CLEPA patvirtina, kad gamintojai neskuba laidoti vidaus degimo variklių. Generalinis sekretorius Benjaminas Kriegeris aiškiai pasakė: pramonė ruošiasi tiekti ir naudoti vidaus degimo technologijas ir po 2035-ųjų. Nors jis neatskleidė, kurie gamintojai tai daro, visgi pripažino, kad CLEPA priklausantys OEM dalių tiekėjai „nuolat girdi“ iš automobilių gamintojų, jog jie turi būti pasirengę produkcijai ir po 2035 m.

Kalbama ne tik apie klasikinius benzininius ar dyzelinius automobilius. Vis garsiau diskutuojama apie:

  • klasikinius hibridus,

  • serijinius hibridus, kuriuose vidaus degimo variklis veikia kaip generatorius, pailginantis ridą,

  • automobilius, galinčius naudoti atsinaujinančius degalus.

Šie modeliai gali tapti „tiltu“ tarp dabartinės ir visiškai elektrinės ateities.

BMW ir Mercedes – tarp tų, kurie nenori atsisakyti variklių

Nors CLEPA atstovai konkrečių vardų nepateikia, pramonėje jau seniai aišku, kas yra aktyviausi vidaus degimo variklių gynėjai. Vienas jų – BMW vadovas Oliveris Zipse, ne kartą raginęs Briuselį persvarstyti 2035 m. draudimą. Panašiai kalba ir „Mercedes“ atstovai, kurie neslepia, kad technologinė įvairovė turėtų būti išsaugota, ypač kol elektromobilių rinka vis dar itin priklausoma nuo išorės – ypač nuo Kinijos.

Į diskusijas įsitraukė ir galingos pramonės organizacijos. Vokietijos automobilių pramonės asociacija VDA ir Europos automobilių gamintojų asociacija ACEA išsiuntė laišką Europos Komisijai, kuriame ragina:

  • padidinti alternatyvių degalų dalį rinkoje,

  • įvesti CO₂ korekcijos koeficientą, leidžiantį atsižvelgti į kuro mišiniuose naudojamų atsinaujinančių degalų dalį.

Tokie siūlymai leistų vidaus degimo varikliams išlikti suderinamiems su ES klimato politika ir po 2035 m.

Stellantis vadovas: elektrifikacijos tempas – Kinijos naudai

Garsiai apie tai kalba ir „Stellantis“ vadovas Antonio Filosa. Jo teigimu, pernelyg spartus perėjimas prie elektromobilių labai padeda Kinijos gamintojams, kurie jau dabar siūlo pigesnius modelius ir turi gerokai pažangesnes tiekimo grandines. Europai sukurti alternatyvą reikia metų ir milijardinių investicijų. Todėl griežtas draudimas registruoti vidaus degimo automobilius taps kliūtimi vietos gamintojams konkuruoti globalioje rinkoje.

Šios mintys sulaukė didelio palaikymo tiek gamintojų, tiek dalių tiekėjų gretose. Todėl daugėja signalų, kad ES privalės ieškoti lankstesnio kelio.

Komisijai nusiųstas perspėjimas: tikslai neįgyvendinami be papildomų sprendimų

Gruodžio 5 d. CLEPA vadovybė nusiuntė laišką Komisijos pirmininkei Ursulai von der Leyen. Jame rašoma, kad 2030 ir 2035 m. klimato tikslų pasiekti nebebus įmanoma, jei nebus imtasi papildomų priemonių. Dokumente pabrėžiama, kad Europa negali sau leisti prarasti automobilių sektoriaus konkurencingumo, o sprendimai privalo būti technologiškai neutralūs.

Ypač akcentuojama, kad:

  • įkraunami hibridai,

  • pailgintos ridos elektriniai automobiliai su generatoriais,

  • transporto priemonės, galinčios naudoti atsinaujinančius degalus,

turi tapti svarbia elektrifikacijos papildymo dalimi, o ne jos priešais.

Vidaus degimo variklio renesansas: neišvengiamas ar būtinas?

Visi ženklai rodo, kad Europa ruošiasi permainoms. Draudimas registruoti automobilį vien dėl to, kad jis turi vidaus degimo variklį, gali būti pakeistas nauju požiūriu – vertinimu pagal bendrą anglies dioksido pėdsaką, naudojamų degalų šaltinį ir realų poveikį aplinkai.

Gamintojai jau kuria planus, tiekėjai ruošiasi, o ES institucijos derina naują strategiją. Tai reiškia, kad 2035 metais degimo varikliai iš Europos tikrai nedings. Tikėtina, kad jie sugrįš kitokie – taupesni, labiau automatizuoti, galintys veikti su atsinaujinančiais degalais ir papildantys elektrifikaciją, o ne jai prieštaraujantys.

Viena aišku: Europos automobilių rinka artėja prie didžiausio savo pertvarkymo per dešimtmečius, o gal net per visą istoriją. Ir ši pertvarka — tik prasideda.

Ar patiko šis įrašas?
 

Rūta


Žurnalistė

Tyrinėju automobilių pasaulį, mokslo atradimus ir technologijų raidą, siekdama sudėtingas temas paversti suprantamomis ir įtraukiančiomis istorijomis. Mano tikslas – aiškiai ir tiksliai perteikti tai, kas formuoja mūsų ateitį kelyje, laboratorijose ir skaitmeninėje erdvėje.

0 komentarų

Rekomenduojame perskaityti

Taip pat skaitykite

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas