Milijonai vairuotojų rizikuoja gyvybe: tūkstančiai automobilių liko be gyvybiškai svarbios funkcijos

Paskelbė Rūta
Paskelbta

Milijonai vairuotojų rizikuoja gyvybe: tūkstančiai automobilių liko be gyvybiškai svarbios funkcijos
Kodėl tūkstančiai automobilių netikėtai prarado gyvybiškai svarbią funkciją? Kaltas vienas dalykas

Įsivaizduokite situaciją: važiuojate žiemos vakare, slidžiame kelyje, automobilis slysteli ir trenkiasi į atitvarą. Saugos pagalvės išsiskleidžia, o jūs negalite pasiekti telefono. Tokiais atvejais eCall sistema – automatinis pagalbos iškvietimo mechanizmas – turėtų iškart susisiekti su pagalbos tarnybomis. Tačiau visoje Europoje daugėja pranešimų, kad ši funkcija, kadaise laikyta vienu didžiausių saugumo laimėjimų, tiesiog nustoja veikti. Ir tai vyksta ne dėl techninių gedimų, ne dėl vairuotojų klaidų, o dėl besikeičiančios mobiliųjų tinklų architektūros.

Naudoti automobiliai praranda kritinę funkciją

Švedijoje jau skamba aliarmo sirenos: išjungus 2G ir 3G tinklus, tūkstančiai automobilių neteko galimybės automatiškai kviesti pagalbos avarijos atveju. Tai reiškia, kad eCall – nuo 2015 m. naujuose automobiliuose privaloma tapusi sistema – nebegali veikti taip, kaip buvo sukurta. Švedijos žiniasklaida pabrėžia, jog šis pokytis palietė ne vieną ar dvi markes, o visą naudotų automobilių rinką. Nuo 2018 m. balandžio 1 d. visi nauji automobiliai privalėjo turėti eCall, o dar prieš priimant teisės aktus prognozuota, kad ši sistema galėtų išgelbėti iki 2500 gyvybių kasmet. Todėl pranešimai apie jos išjungimą kelia rimtą nerimą.

Priežastis paprasta: eCall veikė naudodamasis 2G ir 3G tinklais, o mobiliojo ryšio operatoriai šiuos tinklus visoje Europoje sistemingai išjungia. Technologijos progresas tapo saugumo spraga – automobilių įranga tiesiog nespėjo paskui tinklų modernizaciją.

Švedų perspėjimas: tai jau reali problema, o ne teorija

2024 m. gruodžio 1 d. keli Švedijos operatoriai – „Tele2“, „Telenor“ ir „Tre“ – galutinai išjungė savo 2G tinklus. Po šio sprendimo kai kurie „Volvo“ automobiliai (ypač 2012–2013 m. gamybos) akimirksniu neteko nuotolinio ryšio funkcijų. Dingus 2G ryšiui, nebeveikia ne tik automatinis SOS iškvietimas, bet ir fizinis avarinis mygtukas, taigi avarijos atveju automobilis tampa „tylus“. Be to, neveikia vagystės perspėjimai, nuotolinis automobilio valdymas programėlėse ar net tokios kasdienės funkcijos kaip nuotolinis autonominio šildytuvo įjungimas.

Dar blogiau – problema neliečia tik senųjų modelių. Gamintojas patvirtino, kad 2017–2024 m. gamybos „Volvo“ automobiliai taip pat gali prarasti GSM ryšį arba reikalauti serviso atnaujinimo. Tai reiškia, kad dešimtys tūkstančių automobilių, kurie vis dar laikomi moderniais, šiandien gali būti prastesni nei tikėtasi.

Ir „Volvo“ sąrašas – tik pradžia. Švedai pateikė ir kitų gamintojų modelius, kurie praranda saugumo funkcijas: „Volkswagen“ grupės automobiliai, tokie kaip „Skoda Fabia“, „Skoda Octavia“, „Volkswagen Golf 7“, „Passat B8“, „Arteon“, senesni „T-Roc“ ir „T-Cross“. Tai itin populiarūs automobiliai visoje Europoje, todėl problema akivaizdžiai peržengia Švedijos ribas.

Automobiliai tampa priklausomi nuo interneto

Nors Švedija šioje situacijoje yra tarp pirmųjų, ji toli gražu nebus paskutinė. Visos Europos šalys išjungs senųjų kartų tinklus – tai neišvengiama technologinės pažangos dalis. Lenkijoje 2G tinklas kol kas vis dar veikia, tačiau 3G ten jau išjungė „T-Mobile“, o „Orange“ tai padarys iki metų pabaigos. 2G gali išlikti iki 2030 m., tačiau tai tik laikina priemonė, o ne ilgalaikis sprendimas.

Kita vertus, eCall svarba ypač didelė rečiau apgyvendintuose regionuose, pavyzdžiui, Skandinavijoje. Ten kiekviena minutė gali kainuoti gyvybę, nes iki artimiausio gelbėtojų punkto neretai tenka važiuoti dešimtis kilometrų. Tad sistemos išjungimas nėra tik techninis nepatogumas – tai tiesioginė rizika vairuotojų saugumui.

Naujoji karta: NG eCall, bet ar ji išgelbės situaciją?

Siekiant išspręsti problemą, 2025 m. planuojama įdiegti naują eCall versiją – NG eCall, kuri veiks per 4G (LTE), o ateityje galbūt ir per 5G. Tačiau čia susiduriama su kita kliūtimi: naudojami automobiliai, ypač 5–10 metų senumo, negali būti lengvai atnaujinti. Daugeliui jų reikalinga fizinė modemo keitimo procedūra, kuri gali kainuoti šimtus eurų ir nebūtinai būti prieinama visiems modeliams.

Kitaip tariant, pereinamojo laikotarpio spraga yra reali ir reikšminga – milijonai automobilių Europoje turi saugumo įrangą, kuri nebeatlieka savo funkcijos.

Duomenų era: automobiliai žino apie mus daugiau, nei įsivaizduojame

Ši krizė dar kartą atskleidžia platesnę problemą: šiuolaikiniai automobiliai yra ne tik transporto priemonės, bet ir nuolatiniai duomenų rinkimo įrenginiai. Gamintojai renka informaciją apie maršrutus, vairavimo stilių, įkrovimo ir degalų naudojimo įpročius, dažnai net be aiškaus vairuotojo sutikimo. Ši priklausomybė nuo ryšio technologijų padaro automobilį pažeidžiamą – tai nutiko ir Rusijoje, kur „Porsche Cayenne“, „Macan“ ir „Panamera“ modeliai masiškai sugedo, kaip teigia vietinė žiniasklaida, dėl VTS (Vehicle Tracking System) sutrikimų. Ar tai buvo tyčinis gamintojo veiksmas, ar tiesiog ryšio trikdžiai – iki šiol neaišku.

Kad ir kaip būtų, ES jau įpareigoja, kad kiekvienas naujas automobilis turėtų LTE ir GPS ryšio modulius ne tik saugumui užtikrinti, bet ir CO₂ emisijoms sekti. Taigi, ryšio svarba tik didės.

Ar europiečiai pasirengę automobilių ryšio erai?

Naudotų automobilių rinka visoje Europoje susiduria su nauju iššūkiu: automobiliai sensta greičiau, nei spėja vystytis mobilusis ryšys. Vairuotojai, pirkdami automobilį, dabar turi tikrinti ne tik techninę būklę, ridą ar saugumo įrangą, bet ir ryšio modulio suderinamumą su naujausiais tinklais. Tai – nauja realybė, apie kurią daugelis pirkėjų net nesusimąsto.

Šiandien automobiliai be interneto tampa tarsi scenoje be apšvietimo – veikti gali, bet praranda svarbiausias šiuolaikines funkcijas. Ir ši problema tik gilės, kol NG eCall taps universaliu standartu visoje Europoje.

Ar patiko šis įrašas?
 

Rūta


Žurnalistė

Tyrinėju automobilių pasaulį, mokslo atradimus ir technologijų raidą, siekdama sudėtingas temas paversti suprantamomis ir įtraukiančiomis istorijomis. Mano tikslas – aiškiai ir tiksliai perteikti tai, kas formuoja mūsų ateitį kelyje, laboratorijose ir skaitmeninėje erdvėje.

0 komentarų

Rekomenduojame perskaityti

Taip pat skaitykite

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas