Prisijunkite prie Bilis.lt ir mėgaukitės išskirtinėmis galimybėmis. Registruoti vartotojai mato mažiau reklamų, gali rašyti komentarus bei dalyvauti įvairiuose konkursuose!
Tęsdami prisijungimą soc. tinklais jūs automatiškai sutinkate su privatumo politika ir naudojimosi taisyklėmis, kurias rasite paspaudę čia.
Europos Sąjunga ruošiasi sukrečiančius pokyčius: jūsų senas automobilis taps aukso kasykla
Europos Sąjunga ruošiasi pokyčiui, kuris palies kiekvieną, kas vairuoja automobilį, planuoja jį įsigyti ar galvoja apie senos transporto priemonės atsisakymą. Tai nėra tik dar vienas biurokratinis sprendimas, apie kurį išgirsite ir greitai pamiršite. Šį kartą kalbama apie visą automobilių gyvavimo ciklą, nuo pirmojo varžto iki paskutinės detalės.
Jūs galite manyti, kad automobilis baigia savo istoriją tada, kai jis atsiduria sąvartyne ar ardykloje. Tačiau Europos Komisija ir Europos Parlamentas siunčia aiškią žinią. Ateityje automobilis bus laikomas ne atlieka, o vertingų žaliavų šaltiniu, kuris turi sugrįžti į ekonomiką.
Šios naujos taisyklės žada ir naudą, ir iššūkius. Vieniems jos reiškia tvaresnę ateitį ir mažesnę priklausomybę nuo importuojamų žaliavų, kitiems galimą automobilių kainų augimą. Tačiau viena aišku, pokyčiai bus neišvengiami ir juos pajusite jūs.
Kodėl Europos Sąjunga imasi automobilių perdirbimo reformos
Europos Sąjunga vis labiau susiduria su kritinių žaliavų trūkumu. Metalai, plastikai, baterijų komponentai ir elektrinių variklių dalys dažnai iškeliauja į trečiąsias šalis arba prarandami nelegaliuose ardyklose. Tai reiškia ne tik ekonominius nuostolius, bet ir didelę žalą aplinkai.
Europarlamentaras Paulius Saudargas pabrėžia, kad naujojo reglamento esmė yra sujungti aplinkosaugą ir žaliavų tiekimo saugumą. Jūs turite suprasti, kad Europa šiuo metu importuoja didžiąją dalį kritinių žaliavų, o tuo pačiu leidžia tūkstančiams automobilių tapti nevaldomomis atliekomis.
Naujosios taisyklės gimė kaip atsakas į seną problemą. Daugelį metų automobiliai buvo ardomi nelegaliai, jų atliekos teršė gamtą, o vertingos medžiagos dingdavo iš Europos rinkos. Todėl dabar siekiama, kad automobilio pabaiga būtų suplanuota dar tada, kai jis tik gimsta gamykloje.
Kaip keisis automobilių gamyba ir dizainas
Pagal naująjį reglamentą gamintojai turės iš esmės keisti požiūrį į automobilių projektavimą. Jūs vairuosite transporto priemones, kurios bus kuriamos taip, kad jas būtų lengva išardyti ir perdirbti. Tai reiškia mažiau mišrių medžiagų ir daugiau standartizuotų, lengvai atskiriamų dalių.
Numatoma, kad plastiko dalys automobiliuose per tam tikrą laiką turės būti pagamintos bent iš 20-25 procentų perdirbto plastiko. Ateityje Europos Komisija planuoja nustatyti ir kitus privalomus perdirbtų medžiagų rodiklius plienui, aliuminiui ir kitoms žaliavoms.
Gamintojams tai bus rimtas iššūkis. Jie turės ne tik keisti gamybos procesus, bet ir suteikti visą reikiamą informaciją rinkos dalyviams, kaip teisingai išimti detales ir jas perdirbti. Jūs, kaip vartotojas, galbūt to tiesiogiai nepastebėsite, tačiau tai paveiks galutinę automobilio kainą ir jo vertę ateityje.
Gamintojo atsakomybė ir griežtesnė kontrolė
Naujasis reglamentas įtvirtina aiškesnę gamintojų ir importuotojų atsakomybę. Automobiliai, kurie baigia savo gyvavimo ciklą, turės būti perduodami tik autorizuotoms ardytojų įmonėms. Eksportas į trečiąsias šalis bus leidžiamas tik išimtiniais atvejais, pateikus dokumentus, kad transporto priemonė dar nėra tapusi atlieka.
Tai yra bandymas pažaboti nelegalią rinką, kuri šiandien iškraipo konkurenciją ir daro didžiulę žalą aplinkai. Pasak specialistų, būtent šešėlinė veikla lemia, kad plastikai, padangos, alyvos likučiai ir kitos pavojingos medžiagos atsiduria gamtoje.
Jūs turėsite aiškesnę sistemą, kur ir kaip priduoti seną automobilį. Tai turėtų sumažinti nelegalių ardytojų skaičių ir padėti atkurti skaidrią perdirbimo grandinę.
Ar automobiliai brangs ir ką tai reiškia jums
Žaliųjų finansų instituto vadovas Audrius Šilgalis atvirai sako, kad trumpuoju laikotarpiu automobilių kainos gali kilti. Tam reikės investicijų tiek iš gamintojų, tiek iš perdirbimo sektoriaus. Jūs galite tai pajusti pirkdami naują automobilį ar net naudotą transporto priemonę.
Tačiau ilgalaikė nauda, anot ekspertų, gali būti didesnė. Vertingos medžiagos bus sistemingai išgaunamos ir perdirbamos Europoje, o ne išvežamos į Aziją ar kitas šalis. Tai mažins priklausomybę nuo nestabilių tiekimo grandinių ir stiprins Europos ekonomiką.
Jums tai reiškia ne tik tvaresnius sprendimus, bet ir didesnį skaidrumą automobilių rinkoje. Automobilis taps labiau investicija, kurios vertė išlieka net ir pasibaigus jo eksploatacijai.
Lietuvos galimybės ir neišnaudotas potencialas
Lietuva jau dabar yra viena iš aktyvesnių naudotų automobilių dalių rinkos žaidėjų. Jūs tikriausiai esate susidūrę su lietuviškomis įmonėmis, kurios ardo automobilius ir prekiauja detalėmis tiek vietoje, tiek užsienyje.
Ekspertai mato galimybę šią veiklą pakelti į aukštesnį lygį. Vietoje vien tik detalių prekybos galėtų atsirasti stiprūs perdirbimo centrai, kurie sistemingai atgauna medžiagas pagal naujus ES reikalavimus. Tokie projektai galėtų tapti naujomis investicijomis ir darbo vietomis regionuose.
Jūs gyvenate šalyje, kur jau perdirbamos, pavyzdžiui, švino baterijos, beveik šimtu procentų panaudojant jų sudedamąsias dalis. Tai rodo, kad potencialas egzistuoja, reikia tik aiškių taisyklių ir finansinių instrumentų.
Kova su nelegaliu ardymu ir tarša
Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkytojų asociacijos vadovas Vladimiras Jankoit pabrėžia, kad naujasis reglamentas gali padėti spręsti seniai įsisenėjusias problemas. Vien nelegalus automobilių ardymas kasmet palieka tūkstančius tonų atliekų, kurios teršia aplinką.
Perdirbus vieną automobilį galima atgauti iki 1,5 tonos vertingų medžiagų. Tačiau tam būtina suvaldyti juodąją rinką ir užtikrinti, kad automobiliai patektų pas teisėtus tvarkytojus.
Jei sistema veiks sklandžiai, jums bus paprasčiau ir saugiau atsisveikinti su senu automobiliu, o valstybė sumažins nelegalios veiklos mastą.
Pokyčiai, kuriems reikės kantrybės
Šie pokyčiai neįvyks per naktį. Numatyti pereinamieji laikotarpiai, ypač susiję su plastiko perdirbimu ir infrastruktūros kūrimu. Tačiau kryptis aiški.
Jei reglamentas bus galutinai priimtas, automobiliai Europoje bus vertinami ne kaip problema, o kaip sprendimas. Jūs gyvensite sistemoje, kur transporto priemonė tampa žiedinės ekonomikos dalimi, o ne aplinkos taršos simboliu.
Rašau apie sodininkystę, gamtą ir gyvenimą. Tai temos, kurios man artimos širdžiai ir šaknims. Tikiu, kad augalai moko mus kantrybės, cikliškumo ir ryšio su pasauliu, todėl savo tekstais stengiuosi ne tik dalintis žiniomis, bet ir įkvėpti gyventi lėčiau, sąmoningiau, arčiau žemės.
0 komentarų
Prašome gerbti kitus komentatorius. Gerų diskusijų! Apsauga nuo robotų rūpinasi reCAPTCHA ir yra taikoma „Google“
privatumo politika ir naudojimosi sąlygos.
0 komentarų
Prašome gerbti kitus komentatorius. Gerų diskusijų! Apsauga nuo robotų rūpinasi reCAPTCHA ir yra taikoma „Google“ privatumo politika ir naudojimosi sąlygos.