Milijardinė afera Europoje: ekspertai įtaria slaptą rusų planą, kuris šokiravo net ir visko mačiusius

Danielius Mažeikis , 2025-07-03, 19:54 (atnaujinta 2025-07-03, 21:12)
0
Milijardinė afera Europoje: ekspertai įtaria slaptą rusų planą, kuris šokiravo net ir visko mačiusius

Nepaisant tarptautinių sankcijų, Rusijoje pagaminti degalai, regis, vis dar patenka į Europos rinką. Ispanijos žiniasklaida praneša apie įtarimus, jog dalis dyzelino, kuris oficialiai importuojamas iš Maroko, iš tikrųjų gali būti kilęs iš Rusijos. Šalyje veikusios schemos jau pramintos „dyzelino mafija“, o pastarųjų metų importo duomenys kelia pagrįstą nerimą.

Iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti, kad dyzelino tiekimas iš Maroko, tai tiesiog naujas ekonominis ryšys. Tačiau energijos sektoriaus specialistams kyla įtarimų. Per du 2025 metų mėnesius nuo kovo iki balandžio į Ispaniją per uostus atgabenta daugiau kaip 123 tūkstančiai tonų dyzelino iš šiaurės Afrikos šalies. Tokie skaičiai stebina, nes iki tol Marokas apskritai nebuvo šio kuro tiekėjas Ispanijai.

Ekspertai spėja, kad didelė dalis šio kuro yra įsigyta Rusijoje. Tai būtų paaiškinama tuo, kad Marokas, priešingai nei Europos Sąjungos narės, nepaskelbė sankcijų rusiškiems energijos ištekliams. Tokiu būdu Rusijoje pirktas kuras galėjo būti pervežtas į Maroką, o iš ten reeksportuotas į Europą su kita „švaresne“ kilmės dokumentacija.

Milijonas tonų kuro su dviguba tapatybe

Pasak viešai skelbiamų duomenų, nuo 2025 metų pradžios Marokas importavo daugiau nei milijoną tonų rusiško dyzelino. Tai sudaro net ketvirtadalį viso šalies dyzelino importo. Toks kiekis leidžia daryti išvadą, kad didžioji dalis šio kuro vėliau atsiduria Europos Sąjungos teritorijoje, tik jau suformaliai pakeista kilmės šalimi.

Iš Maroko eksportuotas dyzelinas įgyja šios šalies sertifikatą, nors jo reali kilmė gali būti Rusijos perdirbimo gamyklos. Tai leidžia apeiti ES sankcijų sistemą, iškreipia rinką ir menkina tarptautinių priemonių poveikį.

Oficialūs tyrimai vyksta, bet galutiniai įrodymai sunkiai pasiekiami

Nors Ispanijos valdžios institucijos jau nuo 2023 metų atlieka tyrimą dėl įtariamo sankcijų pažeidimo, iki šiol joms nepavyko surinkti pakankamai įrodymų, kad konkretus kuras išties yra rusiškos kilmės. Tokiose bylose ypač sudėtinga įrodyti kuro geografinį šaltinį, kai yra pakeisti dokumentai ir kilmės sertifikatai.

Pastebėta ir dar viena tendencija, tai didėjantis degalų importas iš šalių, kurios anksčiau visai netiekė dyzelino į Europos rinką. Greta Maroko minimos ir tokios šalys kaip Singapūras bei Turkija.

Milijardinė apgaulė ir „dyzelino mafija“

2024 metų spalį Ispanijos žiniasklaida pranešė apie didelį tyrimą dėl galimo degalų kontrabandos tinklo. Ši grupuotė įvardyta kaip „dyzelino mafija“, o įtariama žala siekia beveik du milijardus eurų. Tyrimo duomenimis, degalai buvo importuojami iš šalių, kurioms taikomos sankcijos, pavyzdžiui, Irano, Rusijos ir Sirijos. Tik jų kilmė būdavo „apvalyta“ per Turkiją ir Maroką, kur buvo pakeičiami dokumentai.

Tarptautinė prekyba susiduria su iššūkiais

Ši situacija aiškiai parodo, kad net ir griežtos tarptautinės sankcijos nėra neperžengiama kliūtis. Kai kurios šalys, nesilaikančios sankcijų politikos, tampa tarpinėmis grandimis, per kurias į Europos rinką grįžta produkcija iš šalių, kurios turėtų būti izoliuotos. Tokia padėtis rodo poreikį sustiprinti tiek muitinės priežiūrą, tiek dokumentų tikrinimo procedūras.

Vartotojams šis atvejis taip pat turėtų būti svarbus. Tai priminimas, kad globalioje rinkoje daug kas priklauso ne tik nuo kainos ar tiekimo greičio, bet ir nuo to, ar produktai atitinka moralinius, geopolitinius ir teisės principus.

Rekomenduojame perskaityti ir šiuos tekstus:

Pasidalinkite šiuo įrašu

Ar patiko šis įrašas?
 

0 komentarų

Komentuoti ir diskutuoti gali tik registruoti portalo lankytojai. Kviečiame prisijungti prie mūsų bendruomenės ir prisijungti prie diskusijų!

Prašome prisijungti

Rekomenduojame perskaityti

Taip pat skaitykite

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas