Prisijunkite
Prisijunkite
Naujausia analizė atskleidžia, kad du svarbiausi Rusijos karinės aviacijos naikintuvų modeliai Su-34 ir Su-35S yra beveik visiškai aprūpinti Vakarų šalyse pagamintais elektronikos komponentais. Tai kelia daug klausimų dėl sankcijų veiksmingumo ir eksporto kontrolės spragų, kurios leidžia Rusijai toliau stiprinti savo karinį potencialą pasitelkiant vakarietišką technologiją.
Ataskaitą parengė tarptautinių ekspertų grupė, kuriai priklauso žmogaus teisių organizacija IPHR (Tarptautinis žmogaus teisių partnerystės tinklas), nepriklausoma kovos su korupcija komisija NAKO bei žurnalistinių tyrimų tinklas Hunterbrook Media.
Ši analizė buvo vykdoma remiantis detaliais tyrimais, kurie atskleidė daugiau nei tūkstantį vakarietiškos kilmės komponentų, integruotų į minėtus naikintuvus.
Elektronikos kilmė, dominuoja JAV ir Japonija
Iš viso buvo identifikuota 1115 elektroninių dalių iš 1119, naudojamų Su-34 ir Su-35S naikintuvuose. Net 68 procentai šių komponentų buvo pagaminti Jungtinėse Amerikos Valstijose. Dar 16,2 procento atkeliavo iš Japonijos, 7 procentai iš Europos Sąjungos šalių, o likusią dalį sudarė komponentai iš Šveicarijos, Taivano, Pietų Korėjos bei kelių kitų valstybių.
Tarp gamintojų, tokios plačiai žinomos technologijų įmonės kaip „Texas Instruments“, „Intel“, „Analog Devices“, „Murata“, „Maxim“, „OnSemi“ ir „Vicor“. Šios kompanijos paprastai specializuojasi pažangios elektronikos, signalų apdorojimo, mikrovaldiklių ir kitų svarbių grandinių gamyboje.
Kaip šios dalys patenka į Rusiją?
Nepaisant tarptautinių sankcijų, įvestų po karo Ukrainoje pradžios, Rusija sugeba gauti Vakarų elektronikos komponentus pasitelkdama sudėtingus tiekimo tinklus. Didžioji dalis jų į Rusiją patenka per tarpininkus, registruotus Kinijoje, Honkonge, Turkijoje, Jungtiniuose Arabų Emyratuose bei kai kuriose Europos Sąjungos šalyse.
Šie tarpininkai dažnai veikia kaip priedangos įmonės, kurios importuoja komponentus oficialiai civiliams tikslams, tačiau galutinis jų panaudojimas būna karinis. Tokie veikimo modeliai leidžia Rusijai išvengti tiesioginių apribojimų ir tęsti naikintuvų gamybą bei modernizaciją.
Aptarnavimas vyksta net ir per Vakarus
Ypatingą dėmesį kelia tai, kad kai kurie rusiški naikintuvai aptarnaujami naudojant įrangą, pagamintą Prancūzijos kompanijų. 2024 metų spalio mėnesį buvo paviešinta informacija, jog Kazachstane veikianti įmonė ARC Group teikia techninę priežiūrą Su-30SM modelio naikintuvams, naudodama „Thales“ ir „Safran“ gaminamą avioniką.
Manoma, kad Rusijos kariuomenė šiuo metu eksploatuoja iki 130 Su-30SM naikintuvų, kuriuose įdiegta prancūziška technologija. Tokia praktika parodo, kad net esant griežtiems sankcijų režimams, kai kurios šalys vis dar netiesiogiai dalyvauja rusiškos karinės aviacijos palaikyme.
Šis tyrimas atskleidžia rimtą tarptautinės politikos problemą. Nors sankcijos oficialiai veikia, praktikoje jos neretai yra apeinamos. Dėl to Vakarų gamintojai netiesiogiai prisideda prie karinės technikos, naudojamos agresijoje, aprūpinimo. Tai ne tik kelia pavojų pasaulinei saugumo sistemai, bet ir reikalauja gerokai griežtesnių eksporto kontrolės mechanizmų.
Norint iš tikrųjų sustabdyti pažangių technologijų nutekėjimą į šalis, kurios jas naudoja kariniams tikslams, būtinas aktyvesnis tarptautinis bendradarbiavimas, griežtesnė kontrolė ir skaidrumas visoje tiekimo grandinėje. Tik tokiu būdu galima sumažinti riziką, kad vakarietiškos inovacijos bus naudojamos prieš demokratinius principus.
0 komentarų
Komentuoti ir diskutuoti gali tik registruoti portalo lankytojai. Kviečiame prisijungti prie mūsų bendruomenės ir prisijungti prie diskusijų!
Prašome prisijungti